Grand prix INT 1 Integraal

Als je ergens Marvano (pseudoniem voor Mark Van Oppen) op de een of andere cover tegenkomt dan mag je haast zeker zijn dat het een verhaal is met kloten. Sterk gedocumenteerd, meestal gebaseerd op een achtergrond van waargebeurde feiten, sterke tekeningen, intrigerende acteurs en bovenal een meeslepend scenario waar je bij het lezen even van de wereld bent. Grand Prix is niet minder. Deze top reeks, verdeeld over drie delen is nu te verkrijgen in een stevige integrale met, zoals elke respectabele integrale verdiend, een 16 pagina's achtergrond informatie, sketches, verwijzingen...

Grand prix is het verhaal van, jah wat had je gedacht, de voorgeschiedenis van het autoracen. Het bij wijze van spreken ontstaan van het huidige formule-1. Als je de bolides van die tijd ziet sta je versteld van de evolutie die die voertuigen hebben ondergaan. Alle speelt zich af net voor de tweede wereldoorlog beginnend in het jaar 1925. Hitler was een fervent liefhebber van deze motorsport. Of het om de sport was om enkel zodat een Duitser de overwinning zou behalen laat ik even in het midden. Dat Duitsland er alles aan doet om deze Grand Prix binnen te halen is net zoals met al de rest: ze zouden er alles voor doen, zelf een moord plegen.

Je voelt op elke bladzijde het plezier dat Marvano, zelf opgegroeid in de schaduw van het racecircuit van Zolder, beleeft. De tekeningen van de voertuigen zijn zeer accuraat en de Vroooooooaaaaaaaars druipen van de pagina's. Even tussendoor, deze manier van snelheid werd oorspronkelijk bedacht door Graton in zijn reeks Michel Vaillant en is zowat de standaard geworden bij het tekenen van soortgelijke acties.

Grand Prix, is het nou als integrale of als losse delen, is zowel voor de leken van de sport als van de gepassioneerden van snelle en hippe vierwielers een ware aanrader. Het diepmenselijke verhaal rond het circuit, het uitdiepen van de personages, de prachtige achtergronden... Enfin, er zijn geen superlatieven genoeg om Grand Prix te loven. Wil je dus kennis maken met de prehistorie van het racen en de voorgeschiedenis van WOII dan ben je hier aan het goede adres. En is racen ook niet een beetje oorlog voeren?