Woekeraar 1 Woekeraar

Het lijkt er op dat 2015 een jaar gaat worden waar boeiende strips over vreemde eenden in de bijt, die dan uitgroeien tot gezochte criminelen, een kans krijgen en hopelijk goed scoren. Na het sterke 'Mijn vriend Dahmer', krijgen we deze 'Woekeraar'. Er zijn wel wat gelijkenissen tussen de twee strips en dan vooral hoe er tijd wordt besteed om te tonen hoe hun geest langzaam maar zeker afglijdt in waanzin. Het grote verschil is dat Dahmer ook echt een seriemoordenaar was en Tom is dat gelukkig niet. Dit is een fictief verhaal over een introverte jongen die steeds verder gedreven wordt, tot hij volledig disconnecteert van de wereld en dan is alles mogelijk, zelfs moord.

Tom is de wierdo, het buitenbeentje, diegene die niet past in de klas en school. Hij houdt de schijn wel op voor zijn ouders, maar eigenlijk voelt hij zich diep ongelukkig. Daarenboven krijgt hij geen respijt van zijn medeleerlingen. Hij is de zwakke schakel en dus moet hij het ontgelden. Pesten met een grote P.

Meer en meer kruipt hij terug in zijn schulp en leeft hij in zijn eigen wereld, een denkbeeldig bos. En dan plots lijkt er een mirakel te gebeuren, maar helaas was een wrede grap. De wereld wordt zijn vijand en zijn bos zijn veilige haven. Maar de wereld blijft binnendringen en dan plotseling knapt het volledig in zijn hoofd en de consequenties zijn gruwelijk.

Ik ben gefascineerd door dit soort verhalen, waarschijnlijk een beetje zoals een ramptoerist, maar ik moet weten waarom. Waarom kan iemand doen wat ie doet? Wat drijft een moordenaar? En hier bewandel je dat pad mee met Tom en voel je de weg die er kan toe leiden om zo te worden. Het is intrigerend en ongemeen boeiend om te lezen. Hij, Tom, staat niet zo ver van ons dan gedacht, dit kan zo velen overkomen als de omstandigheden maar een beetje tegenzitten. En de manier waarop Pieter Coudyzer dit visueel weet weer te geven is uiterst sterk. De verpersoonlijking van het bos in Tom, de disconnectie met de wereld, het lijkt allemaal moeiteloos uit de pen te komen maar het is oh zo sterk. Dit is naast een geweldig verhaal, een prachtig visueel boek dat je echt dient vast te nemen en een kans te geven.

In het kort: absolute aanrader!