Heartland Stories 1 Robocity

Als Sophia op haar motor huiswaarts keert valt deze stil in een door god en klein piertje vergeten woestijn. Eigen schuld dikke bult, door omstandigheden die we nooit te weten zullen komen vergat ze te tanken. Ach geen probleem, even de reservetank aanspreken. Maar het is net alsof de duivel er mee speelt, de reservetank bevat net als de tank van de motor geen druppel benzine. Als een rookpluim in de verte op een teken van leven wijst, gaat Sophia van geen kleintje vervaard op zoek naar de haar onbekende stad Bij aankomst aan de stadspoort blijkt deze tot haar verwondering hermetisch gesloten en een strenge poortwachter weigert ieder menselijk wezen de doorgang. Alleen afgeschreven robots kunnen hier hun oude dag slijten. Wat nu aangevangen? Sophia blijft niet bij de pakken zitten en kleed zich om met in de woestijn achter gebleven onderdelen van robots die om één of ander mankement de stad nooit bereikten. Na een grondige screening door de poortwachter wordt ze als een volwaardige robot aanzien en kan ze de stad betreden. Bij de aankoop van benzine valt ze al snel door de mand. Ze kan bij gebrek aan 10 schroeven, 25 boutjes en 3 olieslangetjes niet aan de prijs van de verkoper voldoen. Als ze dan op de koop toe de verkoper geld toestopt gaat deze helemaal over de rooie. Wat de aandacht van de andere robots wekt. Na wat trek en duwwerk wordt ze ontmaskerd als menselijk wezen, iets wat de mechanische pummels maar matig appreciëren. Sophia kan nog één ding doen, namelijk op de vlucht slaan. Waarbij ze geholpen wordt door Max, een piepkleine robot die het leven in de stad al een tijdje niet meer ziet zitten. Samen met Sophia werkt hij aan een plan om te ontsnappen uit Robocity. Maar eer het zover is vloeit er nog heel wat water naar de zee.

Robocity is Marlon Teunissen eerste volwaardige stripalbum. Meteen een schot in de roos voor deze Nederlandse bijna hoofdzakelijk digitaal werkende tekenares. Haar tekenwerk is gebaseerd op manga en is uitermate knap gebracht. Haar tekeningen ademen leven en expressie uit en zullen menig lezer kunnen bekoren. Het scenario zit origineel in elkaar, stokt geen moment, raast maar door en door en bekijkt robots op een originele manier. We geven het eerlijk toe wij zijn niet direct de grootste mangaliefhebber, maar dit album smaakt naar meer. Of er een vervolg komt op dit verhaal of dat het hier om een eenmalig album gaat is ons niet echt duidelijk. Uitgeverij Dark Dragon heeft in elk geval een succesnummer te pakken met dit mooi in hardcover uitgevoerd album. WG.