Orakel 3 De kleine koning

Opnieuw zien we het Orakel opduiken en weten we dan al dat hij weldra een mythisch verhaal zal vertellen. Maar deze keer valt het me eindelijk echt op dat het telkens een uitwisseling is tussen het Orakel en Homeros.. je weet wel die bekende Griekse dichter die ons de Ilias en de Odyssee gegeven heeft. Is dit een soort leerschool voor Homeros die ondertussen is geëvolueerd van een kleine jongen in deel één naar een volwassen doch jonge man in dit derde deel? En wie is die leerkracht dan juist? Ja, er begint ook een klein mysterie te groeien in het kaderverhaal en eentje leuk genoeg dat ik wil weten hoe het in elkaar zit.

Zoals steeds is het verhaal dat het Orakel brengt, de hoofdbrok van de strip. De vorige keer miste ik de les in het verhaal, ik zag het domweg niet. Maar deze keer is ie er en hij is mooi, zeker voor een kunstenaar als Homeros moet deze ingeslagen hebben als een bom.
Een kleine koning van een pietluttig eilandje wordt telkens door Athene (de stad) meegesleept in eindeloze oorlogen. Maar als ze zelf een probleem hebben, geeft Athene niet thuis bij een vraag om hulp. Uiteindelijk zit het de koning Leander zo hoog dat hij toch eens klaagt en natuurlijk smijten de leiders van Athene hem buiten. Zonder enige steun, weet Leander ook wel dat zijn eiland een uitnodiging is voor elke piraat en vijand in de buurt. Dus besluit hij de enige optie die hem nog rest uit te proberen. Hij richt zich tot Zeus. En jawel, Leander krijgt één jaar om iets te bewijzen aan Zeus. Als het hem lukt dan zal Zeus zijn eiland beschermen, anders is het een vogel voor de kat. Dit is zo een heerlijk verhaal uit de oudheid, een schier onmogelijke opdracht waar de held ondanks alle tegenslagen in slaagt. Dit is mythologie op zijn best. Dit verhaal heeft het allemaal: spanning, mythevorming, een ouderwetse held met een leuke familie en een originele opdracht.

De tekenstijl sluit hier op aan: grootse beelden, dynamisch en sfeervol onder meer door de close-ups. Het geeft het een heel filmisch gevoel dat perfect aansluit op het mytische verhaal.

In het kort: het absoluut beste deel uit de reeks (tot op heden)