Kroniek der onsterfelijken 4 De vampier, tweede deel

Je weet dan wel wat je bent en wat je kunt, maar toch is een vampier zijn niet echt een luxe. Nochtans, dit type vampier kan rondlopen in de zon, herstellen van heel wat diepe wonden die hopeloos zijn voor de gewone mens en kan de krachten overnemen van de andere vampieren die hij doodt. Hij is dus helemaal niet zo een standaard vampier dat best wel wat zwakheden kent. Neen, dit is een roofdier op zijn best, maar desalniettemin is er toch steeds iemand sneller en beter. Ook voor hen is overleven niet zo evident, zo blijkt.

Enerzijds staan andere vampieren hen naar het leven, de krachten verzamelen van anderen weet je wel en anderzijds staat de mensheid niet te springen om dit soort mensen te ontvangen. Er wordt dus gejaagd op hen en af en toe sluiten ze dan wel tijdelijke bondgenootschappen, de vraag is steeds wie is te vertrouwen en wie niet. En dat valt al wel eens tegen.

Nu dat Andrej en Frédéric gevangen zijn genomen door Vlad Dracula, weet je al wel hoe ver het staat. We maken hier kennis met Vlad de spietser, de gruwelijke man die zijn vijanden en iedereen in de buurt op een paal spietste, als met de vampier Dracula, verenigd in deze éne man. Dit is ineens een spel geworden met zeer hoge inzet voor Andrej. Kan hij zichzelf en Frédéric hier nog uit redden?

Dit is een beklijvende cyclus, want niet alles draait positief uit en toch moeten de personages verder. Het is dan ook wachten op het volgende deel om te zien hoe met het verlies wordt omgegaan. Het mag dan ook niet verwonderen dat de tekeningen donker of grauw zijn en een perfect gevoel van wanhoop, moe gestreden en verbetenheid ondanks alles weergeeft. Die combinatie is immers gevaarlijk en uiterst entertainend om te lezen.

In het kort: sterke cyclus.