Lulu Anew 1 Lulu Anew

Recent is door de uitgeverij Scratch ‘De onwetenden’ vertaald van Davodeau en dat kreeg, terecht overigens, veel lovende woorden, maar Lulu Anew doet nog één beter. Voorlopig alleen nog maar in het Engels of Frans verkrijgbaar, maar hopelijk vlug in het Nederlands vertaald.

Op eerste zicht lijkt dit zo een middelmatig verhaal over een midlifecrisis, maar dan wel bij een vrouw. Ze, Lulu, gaat opnieuw solliciteren nadat ze een tijdje thuis is gebleven voor de kinderen, maar ook nu weer is het resultaat negatief. Bovendien is haar thuissituatie nu ook niet bepaald rozengeur en maneschijn met haar chagrijnige, autoritaire man. Genoeg is genoeg. Ze heeft er echt, volledig, hartsgrondig genoeg van. Bijgevolg gaat ze niet met hangende pootjes naar huis, maar trekt ze er gewoon op uit. Gewoon zo, zonder enige voorbereiding of hulp. Ze ziet wel wat er op haar afkomt en neemt dag per dag zoals hij is. En dat werkt zeer bevrijdend. Langzaamaan vindt ze terug wie ze eigenlijk is en leert ze wie ze wil zijn. De vraag is of de rest van haar wereld die toekomst ook zo ziet zitten en of ze nu wel willen aanvaarden wie deze Lulu is.

Klinkt toch wel enigszins bekend in de oren, zulke verhalen hebben we nog gezien, en toch.. Davodeau durft het aan om zijn karakters echt te maken, niet de supermooie, afgelikte filmversies die we gewoon zijn, maar gewone mensen, dik en dun, jong of oud en met hun eigen kwaaltjes en mindere kanten.. normaal dus. En dat valt op en spreekt aan, mede door de warme tekenstijl en inkleuring voor deze gewone mens. De liefde voor de personages zit als het ware ingebakken in de strip en is één van de sterke punten van dit verhaal.

Door die warme weergave en de trage manier van vertellen, snap je het hoe en waarom, zet je mee de eerste stap op weg naar zichzelf en zoek je mee naar wie Lulu wil zijn. Je bent mee, je leeft mee en je leert enkele levenslessen samen met Lulu. Dit is een diepgravend boek, voor Lulu en de lezer. Het is een boek dat blijft hangen en dat je nakauwt. Het laat niet gemakkelijk los, maar dit verhaal verdient dat ook.

Toegegeven enige flair voor dramatiek, melodrama dan nog, zit hier wel in, maar de vriendenkring die Lulu en haar uitstapje in de wereld becommentarieert, houdt de balans wel in orde. Dit draait niet uit op zo’n oeverloos, emotioneel gewauwel waar je horendol van wordt. Neen, dit blijft mooi op het juiste pad zonder van de rand van de klif te vallen. De juiste snaren worden geraakt en de boodschap is uiteindelijk zeer mooi.

In het kort: de moeite om te savoureren.