Arctica 7 Boodschapper uit de kosmos

Het jaar 2070, een gigantische ijsberg dreigt een belangrijke scheepvaartroute te verstoren. De Europese Unie geeft jachtvlieger Dakota de opdracht om het obstakel te vernietigen. Bij de vernietiging van het gevaarte komt er een kist vrij. Eens opgevist uit zee wordt deze overgebracht naar een labo voor verder onderzoek. Bij opening blijkt ze een12-jarig meisje te bevatten dat meer dan 10.000 jaar in comateuze toestand vertoefde in de ijsberg. Als de bliksem wordt ze geclassificeerd als geheim dossier Arctica. Al snel neemt ze de benen uit het lab. Ze wordt op het nippertje gered van een gewisse dood door Mismy een bestuurster van een locomotief. Die na een overval op haar trein het meisje naakt en onderkoeld aantreft op de spoorweg. Dakota wordt door zijn werkgever belast om het meisje op te pikken. Wat buiten de tegenstanders gerekend is. Door hun hardhandige optreden, het wordt voor ons trio de hel op aarde, worden de lotsbestemmingen van Dakota, Mismy en Lulha het meisje met het blauwe haar voorgoed met elkaar verbonden. Meer dan eens zijn ze het slachtoffer van hun belagers die er niet voor terug deinzen om hen op de meest gewelddadige manier te lijf gaan. Hun achtervolgers zijn niet van de minste. We zetten ze even op een rij: de Europese Geheime Dienst, de Russische FSB (voormalige KGB), de CIA, een geheimzinnige doge die Lulha wil beschermen tegen de vijandige buitenwereld en tot slot een geheime sekte waaraan Lulha het boek van haar voorvaderen ontfutselde. Alleen de Chinezen ontbreken voorlopig nog op het appel. In album zeven, meteen het nieuwste in de rij treffen we ons drietal aan op een zeilboot in de nabijheid van Marseille. Waarbij ze geen flauw idee hebben dat ze gevolgd worden door een piepkleine Libel-drone. Hierdoor ontdekt de CIA alle informatie over hun geplande zoektocht naar een gezonken ruimtetuig in de Ionische zee. In dit toestel zou zich een bol bevinden met daarin een opname die tot in detail de geschiedenis en de beschaving van een onbekend volk vertelt.

Een zoektocht die niet zonder problemen verloopt, het schip is niet te bespeuren op de aangegeven coördinaten zoals beschreven in het boek der voorouders. Na dagenlang zoeken en meer door geluk dan door vakmanschap wordt het ruimtetoestel ontdekt. Ze hebben nauwelijks tijd om de bol nader te bekijken. Een aantal Russische onderzeeërs weet hen te onderscheppen voor ze ook maar één signaal naar het moederschip kunnen doorsturen. Het commando voert hen naar Moskou en sito presto naar de kantoren van de FSB. Om veiligheidsredenen wordt ons drietal ondergebracht in een interneringskamp. Maar dank zij Mimsy is hun verblijf van korte duur. Het scenario uitgedokterd door Pecqueur zit perfect in elkaar. Aan opwindende en spannende intermezzo's geen gebrek. Alles wat ook maar kan varen, vliegen of rijden gaat in vlammen op, wordt doorzeefd, opgeblazen of vakkundig in elkaar gereden. Het lawaai van de ene explosie is nog maar net uitgestorven of een volgende kondigt zich al aan. Voeg hierbij alle achtervolgende organisaties die elkaar voor de voeten lopen of mekaar vakkundig omleggen dan weet je dat spanning, actie en avontuur nooit veraf zijn. De tekeningen van Kovacevic zijn prachtig uitgevoerd. Helder expressief en met oog voor detail. Ze vullen het scenario uitstekend aan en zijn tekenwerk vertelt een groots avontuur met sterke personages die flink hun mannetje staan. De strip Arctica verschijnt in een hardcover jasje bij uitgeverij Silvester. WG.