Zusje (Strip 2000) 2 Madame Zusje

Telkens ik een Zusje-strip lees denk ik spontaan aan mijn kleinkinderen. Deze twee bengels zijn respectievelijk drie en zes en zijn kinderen van onze hedendaagse tijd. Ze kunnen beiden net als Zusje nog niet lezen of schrijven, maar dat is geen bezwaar om spelletjes te spelen op hun tablet of de computer op te starten. Zelfs de afstandsbediening van de televisie heeft al lang geen geheimen meer voor hen. Hoe ze het doen is ons een raadsel maar ze fiksen het toch maar. Tekenaar en bedenker van Zusje is Gerrit de Jager. Via Zusje bied hij een perfecte kijk op onze hedendaagse samenleving. Hij focust zich op actuele thema's waaronder je loopbaan op een laag pitje zetten, nieuwe trends, een arrogante moeilijk doende chef ...enz. Hierdoor wordt de Zusje-strip een graadje hoger getild dan de gemiddelde familiestrip. Alle rollen en bijrollen van de spelers in de strip zijn perfect ingevuld, hun karakters, hun denken en doen of niet doen. Een uit huis werkende papa en mama beiden naarstige bijtjes die non-stop timmeren aan hun carrière. Met als gevolg weinig of geen tijd voor zichzelf en de kinderen. Even samen gezellig uitpuffen is een zeldzaam iets. Gelukkig is er de inwonende oma, die Zusje liefdevol na schooltijd opvangt. Beiden hebben dan een aantal uurtjes vrij spel en hebben de tijd van hun leven.

Hoewel Zusje al vijftien jaar lang een kleuter van vijf is weet ze ons nog steeds van de sokken te blazen met haar vragen, antwoorden en opmerkingen. Zo vindt ze het dom dat haar ouders niet in God geloven maar wel in Sinterklaas. Of dat ze van haar ouders niet mee mag met oma naar de kerk. Maar dat diezelfde ouders tijdens hun vakantie alle kerken afstruinen en fotograferen dat vinden ze dan wel normaal. Gerrit de Jager weet probleemloos het geheel boeiend te houden gewoon omdat wat hij brengt voor ieder van ons herkenbaar is. Namelijk dagelijkse gezinsproblematiek in de kijker zetten via een humoristische insteek. Iets wat we uitermate waarderen. Zusje is geen nieuwkomer op de stripmarkt. Er verschenen eerder al bij diverse uitgevers een aantal albums van Zusje. Uitgeverij Strip 2000 begon gewoon terug bij de nummer één. De gags in de twee reeds beschikbare albums verschenen eerder in voorpublicatie in het weekblad Margriet en worden nu voor het eerst gebundeld in album. WG.