Batman - Detective Comics (Lion) 2 Bangmakerij

Detective, detective-verhaal.. logische gevolgtrekking, toch? Maar als je echt een puur detective-verhaal verwacht, zal dat een beetje tegenvallen. Batman krijgt een aantal interessante criminelen en hun acties voorgeschoteld, maar om ze te counteren wordt er toch eerder met de vuisten gesproken dan met de geest. Neen, deductie-verhalen zijn dit niet. Maar dat wil gelukkig niet zeggen dat ze niet leuk zijn om te lezen. Batman die de criminelen op hun plaats zet, is gewoon plezant entertainment.

Desalniettemin is dit eveneens één van de donkerste, in de zin van eng, Batman-boeken die ik de laatste tijd gelezen heb. De sfeer die de verhalen en dan vooral de tekeningen weet op te roepen is angstaanjagend. De aanwezigheid van gruwelijkheden sluimert overal. Je ziet ze niet recht voor je neus gebeuren, maar het is alsof je ze steeds uit je ooghoeken zo nog net kan waarnemen. Die onderstroom zorgt er voor dat dit boek schrik aanjaagt en het is wel eens fijn om een beetje te gruwelen, zeker omdat je toch weet dat Batman het uiteindelijk wel zal oplossen. De titel van het boek is dan ook zeer terecht gekozen.

Het eerste verhaal zet Batman op het pad van professor Strange en vreemd genoeg is het Scarecrow dat hem hierbij geholpen heeft.. nu ja op zijn eigen manier dan wel. In het volgende verhaal moet Batman tussen beide komen in Arkham asylum om de dokter te redden. Daarna komt er een verhaal waarbij Batmannen een overval plegen op een bestelwagen en de echte hen moet proberen in te halen en te stoppen. Batman, en wij, komen er achter dat Mr. Toxic hier achter zit en met deze vijand is hij nog niet zo vlug klaar.
Na de delen uit de gewone reeks, krijgen we ook nog Annual 1 en deeltje 0 van Detective comics. Annual 1 gaat verder op een vorig deel. Tijdens de opstand in Arkham Asylum (zie hogerop) is Black Mask ontsnapt en die zaait nu wat haat en vernieling rond. Wie zal hem stoppen? Batman natuurlijk! De laatste is een speciale aflevering en gaat eigenlijk over hoe Batman is geworden wie hij is en neen, het gaat dan niet over het voorval met zijn ouders, maar over zijn belangrijkste leerkracht. Hij leert hem aan om gebruik te maken van al zijn talenten, kunde en kennis. Maar de les is uiteindelijk zeer duur betaald.

In het kort: leuk tijdsverdrijf.