Barracuda (Jérémy) 5 Kannibalen

Het finalespel is losgebarsten. Allianties worden gemaakt en al even snel terug gebroken. Piraten, Spanjaarden, hoeren of handelaars, geen van allen is te vertrouwen. Of zo lijkt het toch. Maar terwijl zowat iedereen de andere partijen een kopje kleiner aan het maken is in Puerto Blanco, worden er op een eiland verder de eerste stappen gezet naar een samenwerking tussen verschillende onverwachte kampen. De Spaanse overlevenden, de kapitein van de Barracuda, de afgezette gouverneur van Puerto Blanco en een vreemde Spanjaard overleven het kannibalen-eiland, bezitten ondertussen de schat waarmee het allemaal begon (een grote, rode diamant) en ze willen alles rechtzetten. Dat houdt in: de zoon van de kapitein bevrijden die in Puerto Blanco gevangen zit (nu ja, dat denken zij maar Raffy zelf heeft daar een andere mening over en weet die ook door te drukken) en ineens ook de oud-gouverneur terug aan te stellen. Maar ook andere motivaties en partijen komen mee spelen.. Het was reeds interessant, maar het wordt hier nog beter. Dit belooft veel goeds voor nummer zes in deze reeks.

We hebben al wel wat piratenverhalen gehad, sommige beter dan andere, maar ik twijfel er niet aan om dit toch bij mijn favorieten te plaatsen. Een leuke mix van persoonlijkheden en bijhorende verhaallijnen, die er de vaart inhouden en regelmatig uitpakken met verrassende wendingen. Dynamisch klinkt dan ook behoorlijk kalm ten opzichte van de rollercoaster dat deze reeks blijkt te zijn.

Ik heb het nogal gezegd, maar de tekeningen spreken me enorm aan. Karakterkoppen samen met het nodige vuil en verval zorgen voor de passende atmosfeer. Dit straalt pijn, woede, haat uit.. geweld is daardoor een logisch en verwacht gevolg. En toch is er af en toe plaats voor een mooie emotie, maar dat zijn de zeldzame parels en juist daardoor zo mooi. Desalniettemin, het lont van het kruitvat is aangestoken, ik ben benieuwd wie de ontploffing zal overleven.

In het kort: aanrader