De Kiekeboes 143 De truken van Defhoor

Firmin Van de Kasseien, Kiekeboes werkgever zit naar aloude gewoonte met een levensgroot financieel probleem. Veroorzaakt door zijn Russische minnares annex secretaresse Katinka. Deze pronte aan shoppen verslaafde dame laat Firmins bankrekening razendsnel diep in het rood duiken. Firmin ten einde raad en financieel afhankelijk van zijn eega besluit ten einde raad zijn echtgenote te ontvoeren. Om zodoende op slinkse wijze nieuw kapitaal te verwerven. Partner in crime, eentje die zich enorm schuldig voelt, is Marcel Kiekeboe die zich voor de zoveelste maal voor Firmins karretje laat spannen. Charlotte zijn echtgenote voelt dat er iets fout zit maar Kiekeboe geeft geen krimp bij al haar vragen. Charlotte heeft buiten haar echtgenoot nog een ander probleem. Met name Konstantinopel die geen kans voorbij laat gaan om zich te storten op King Crap het nieuwste smartphonegame met meer dan 250 levels. Alsof dit alles nog niet voldoende is om een mens grijze haren te bezorgen veroorzaakt Firmin opgefokt na de ontsnapping van zijn vrouw een kettingbotsing. Buiten bewustzijn worden werkgever en werknemer opgepikt door twee nogal ongure types en ondergebracht in de privékliniek van prof Daris Defhoor een befaamd professor in de psychologie. Omwille van een verregaande gameverslaving werd hij twee jaar terug van de ene op de andere dag ontslagen aan de universiteit. Om zijn verslaving te voeden verzamelde hij rond zich collega-verslaafden om samen met hen het game King Crab te ontwikkelen. Zij willen een spel uitbrengen gebaseerd op levensechte situaties en via een proefproject afleiden hoe menselijke spelers hier op reageren. Laat nu net Firmin en Marcel blootgesteld worden aan hun perverse ideeën. Iets wat meteen de doodsteek voor de research van Daris Defhoor betekent. De Kiekeboes laten nooit of te nimmer een familielid in de steek. Charlotte en Nopel weten door te dringen in de kliniek en belanden net als Firmin en Marcel fysiek in het game. Ze worden meteen getransformeerd in het 250ste en laatste level waar een ware strijd op leven en dood beslist wie doorgaat naar de volgende ronde of naar het politiebureau.

Merho had waarschijnlijk niet kunnen vermoeden dat zijn strip die voor het eerst verscheen op 15 februari 1977 in de krant Het Laatste Nieuws zulke hoge toppen zou scheren. Naar verluidt is de strip De Kiekeboes voorheen Kiekeboe genoemd de populairste en best verkopende stripreeks in Vlaanderen. Wat maakt de Kiekeboes zo uniek? Waarschijnlijk wordt dit bepaald door een aantal factoren waaronder de herkenbaarheid. Een typisch Vlaamse familie bestaande uit vier hoofdpersonen hangt onlosmakelijk aan elkaar vast, is er eentje van hen in gevaar, hoe ver zijn bestemming ook mag zijn, dan snellen de anderen steevast ter hulp. Ook het feit dat De Kiekeboes geen atypische kinderstrip is draagt wellicht bij aan de populariteit. De verhalen zijn niet echt braaf en moraliserend, soms waait er zelfs een vleugje niet vulgaire erotiek doorheen het scenario. Ook actuele problemen passeren de revue maar het wordt nooit echt zwaar op de hand. Jongeren kopen de strip wellicht omwille van de afgeronde verhalen en de spannende avonturen. Het oudere publiek kan zich verkneukelen met uitkijken naar de vele woordspelingen en naamverbasteringen op affiches, voertuigen en handelszaken. Merho neemt uiteraard niet meer alle taken op zich van de totstandkoming van de albums. Rondom zich schaart hij een aantal medewerkers waaronder zijn dochter, die ervoor zorgen dat zijn levenswerk onverpoosd verder gaat. Dit 143ste album staat als een rots in de branding en hopelijk wordt het lijstje in de nabije toekomst nog lang verder aangevuld. WG.