Het bloed van lafaards 2 De slager

Jean Yves Delitte is een uitstekende tekenaar en scenarist. Maar eentje die meermaals het verwijt te slikken krijgt dat hij zijn reeksen bijna nooit afmaakt. Zo hebben we in onze boekenkast een aantal niet afgeronde series waaronder De Neptunus, Matt Peterson, Tanatos en De Nieuwe Tsaren. Waarop, hoe reikhalzend we er ook naar uitkijken er naar alle waarschijnlijkheid nooit een vervolg zal komen. Gelukkig voor ons heeft Delitte eindelijk zijn dada gevonden in het uittekenen van reeksen als Black Crow, Belem en Black Crow vertelt. Waarbij het avontuur volop draait om scheepvaart geplaatst in een historische context Onze tekenaar is dan ook niets voor niets benoemd als de officiële tekenaar van de Franse Marine. Toch is het tweeluik: Het bloed van lafaards niet bepaald een zeevaartstrip. Het verhaal een historische detective speelt zich hoofdzakelijk af op het vasteland waardoor het aantal schepen dat opduikt in de tekeningen tot het minimum werd herleid . We schrijven april 1641 ergens in het zuiden van het eiland Java. Waar de Engelse Lord Sir Francis in zee gaat met de Vereenigde Oost-Indische Compagnie een roemruchte Nederlandse handelscompagnie. Waarbij hij de hoop koestert dat de VOC zijn beleggingen snel laat renderen Helaas zal hij nooit kunnen genieten van het hem voorgespiegelde kapitaal. Hij en allen die hem begeleiden worden zonder mededogen brutaal afgeslacht. In juli 1643, meer dan een jaar later komt er een onderzoek naar de feiten. Onderzoeker van dienst Kapitein Eddington kwijt zich voortreffelijk van zijn taak maar de VOC steekt hem regelmatig stokken in de wielen. Tot hij brutaal met de neus op de feiten wordt gedrukt en het hoe en waarom ontdekt. Waardoor hij meteen zijn eigen doodvonnis tekent. Zijn dagboek waarin het onderzoek beschreven werd wordt opgestuurd naar zijn naaste familie. Waar het twintig jaar later opgepikt wordt door de zoon van een politie-inspecteur die net op bijna hetzelfde ogenblik opgezadeld wordt met een vreemde mysterieuze moordzaak. Waarbij hoe raar het ook mag klinken de gruwelijke moorden op Sir Francis en Kapitein Eddington jaren terug en de moordzaak in 1663 in het Engelse Yorkshire via gegevens uit het dagboek elkaar kruisen. Het album sluit hierdoor af met een verbluffende apotheose.

Het verhaal in de twee albums wisselt voortdurend tussen 1643 en 1663 waardoor de hierbij vrijgegeven puzzelstukjes met betrekking tot beide zaken bij mondjesmaat bijdragen tot het oplossen van de moorden. De lezer wordt meermaals op het verkeerde been gezet en zal naar alle waarschijnlijkheid nooit zelf kunnen ontdekken hoe de vork in de steel zit. Hierdoor blijft het verhaal moeiteloos boeien en wordt de spanningsboog opgevoerd tot het moment waarop we ontdekken hoe alles op een geloofwaardige en overtuigende wijze in elkaar klikt. Delitte brengt schitterend scheepsverhalen in beeld, maar onze voorkeur gaat meer uit naar dit soort verhalen. Wij verkiezen actie en avontuur boven maritiem gezwets en vergeten schepen. De albums: De wraak van Yama en De slager verschenen bij uitgeverij Casterman in hardcover. WG.