Hellship 1 Hellship

Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog is de succesvolle Amerikaanse piloot-kapitein Edward Baxtor gestationeerd op een eilandje vlak bij de Filipijnen. Hij heeft reeds menig vijandelijk schip gekelderd, maar heeft nog enkele overwinningen nodig om zijn tegenstander Floyd voor te blijven. Problemen met z’n vliegtuig zouden die ambities wel eens kunnen fnuiken. Als er later op de dag toch nog een vijandelijke vloot wordt gespot, die de succesvolle kapitein kan onderscheppen, lijkt z’n dag toch nog een goeie wending te krijgen. Of toch niet?
Hellship of in het Nederlands: helleschip. Nog nooit van gehoord voordat ik dit album in m’n handen kreeg. Ondertussen ben ik een stukje kennis van de wereldgeschiedenis rijker. Omdat er waarschijnlijk nog (heel wat?) mensen zijn die dit begrip niet kennen, volgt hier een korte verklaring. OPGEPAST: het lezen hiervan kan het leesplezier misschien een stukje teniet doen. Japanse helleschepen of schepen uit de hel waren de schepen die de Japanse marine en het Japanse leger gebruikte om krijgsgevangenen en Aziatische dwangarbeiders te vervoeren; deze schepen stonden bekend om de zeer slechte omstandigheden aan boord en de wrede manier waarop de bemanning krijgsgevangenen behandelde. Heel wat meer boeiende informatie vindt u op https://nl.wikipedia.org/wiki/Japanse_helleschepen

De laatste tijd verschijnen er tal van strips die handelen over de wereldoorlogen. Heel dikwijls slagen de auteurs erin om zaken te belichten die minder gekend zijn of benaderen ze de gekende waarheid vanuit een origineel oogpunt. Ook auteur Jared Muralt heeft een onderwerp gevonden dat niet in elk geschiedenisboek te vinden is en werkt dit op een boeiende manier uit zodat alweer een stukje oorlogsgeschiedenis bekend raakt bij een ruimer publiek.
Wat dit album voor mij onder andere zo goed maakte, is de nadruk die de auteur legt op de psychologische problemen en de tekenen van onthechting bij de squadron-leden. Ook het feit dat ik de betekenis van de titel niet kende, betekende een meerwaarde: hierdoor was de afloop verrassend en schokkend tegelijkertijd.
De tekeningen dienen hun doel maar konden me niet bijzonder bekoren. Dit komt vooral door de gezichten die naar mijn gevoel soms te smal zijn en omdat de gezichtsuitdrukkingen wel de juiste gevoelens weergeven, maar toch vaak net niet goed genoeg aanvoelen. De decors waartegen alles zich afspeelt, passen trouwens wel goed bij de tijdgeest en de omstandigheden.

Besluit: geen absolute topper, maar een boek dat het lezen meer dan waard is, zeker bij liefhebbers van dit genre.