De legende van het wisselkind INT A1 Integraal

Deze klepper van formaat bevat dus de vijf reguliere delen van 'De legende van het Wisselkind'. Een integrale editie om U tegen te zeggen. Wel is dit een integrale pur sang. Het is te zeggen: je krijgt de vijf delen na elkaar maar verwacht geen extra's want die zijn er niet. Het gebruikelijke interview over de verwezenlijking van, de schetsen, de al dan niet uitgewerkte pagina's... Nada, noppes, nuts.
Het voordeel van een integrale: je kan lekker onderuit zakken als je eens vijf minuten tijd hebt, alhoewel het lezen van deze bundel eerder enkele uren in beslag neemt, en je weet dat je geen maanden of jaren moet wachten op het vervolg. Het hele verhaal in één boek? Ongeëvenaarde luxe.

Het verhaal speelt zich af op verschillende locaties, zowel op aarde als in een sprookjeswereld. We starten met een pittoresk klein plattelandsdorpje waar een jong koppel boeren een kleine schreeuwlelijk op de wereld hebben gebracht. Alles peis en vree tot op een dag de baby uit de wieg wordt gelicht en vervangen door een elfenkind (Scrubby). Het verhaalt kabbelt nog wat verder, de knaap maakt kennis met de schone Sheela, en op een moment van ongehoorzaamheid komt hij terecht in het verboden Wistman's Wood waar hij dan weer een oude wijze man leert kennen die hem wegwijs en attent maakt in en over zijn bijzondere gaven.
De oogst begint tegen te slagen, zo erg dat er nog slechts één oplossing is voor het gezin: hun heil gaan zoeken in de grote stad. Hier leert Scrubby meer en meer over zijn elfeneigenschappen terwijl er in deze groezelige stad een seriemoordenaar rondwaart die het de vrouwen onveilig maakt. Neen, niet de beruchte en beroemde Jack The Ripper maar de daden zijn er wel duidelijk op geïnspireerd.
Scrubby heeft nog zoveel te leren over het leven van zowel mens als elf en zal spoedig bemerken dat dit niet altijd gemakkelijk is. Hij zal leven en lijden onder zijn twee entiteiten, iets waar alleen een sterk persoon tegen bestand is.
Het verhaal is melodramatisch en de twee werelden vermengd in elkaar zijn wat ze horen te zijn voor de lezer, namelijk verwarrend. Zodanig zelf dat je je bij wijlen afvraagt waar de grens tussen fantasie en werkelijkheid is. Pierre Dubois, scenarist en Xavier Fourquemin, tekenaar, dansen met hun verhaal op een zeer dunne koord. Elk deel op zich is een pareltje, het geheel kan dus niet anders dan beklijvend zijn. En toch... Bij het laatste deel voel je net iets te veel dat de uitgever of wie dan ook gevraagd heeft om af te ronden. Persoonlijk zou ik geopteerd hebben om hier nog een zesde deel aan te breien en deel vijf over twee delen te spreiden. Het moet hem net allemaal iets te snel gaan wat zorgt voor heel veel tekst en heel veel spanning en intrige in een te klein aantal pagina's.

Maar laat me duidelijk zijn: het geheel is iets wat in elke boekenkast zou moeten thuishoren, is het in integrale of afzonderlijke delen.