Hara Kiwi 11 Deel 11

Lectrr, de kannibaal onder de cartoonisten, de Hannibal van de stripverhalen, de gortgrauwe humor van de bovenste plank... Enfin, om een lang verhaal kort te maken: ook deel 11 graaft weer in dezelfde zwarte humorpot waar Lectrr al zoveel jaren een patent op heeft. De man is wel wat gematigder geworden, zijn tekeningen wat gelikter maar ook nu zal geen enkel thema uit de weg gegaan worden. Politiek, islam of katholicisme, bekende figuren als er zijn Kitty, Minions, Obelix enzovoort, homofilie, ... Alles moet er aan geloven.

Dit doet Lectrr dus in zijn herkenbare stijl, zonder al te veel franjes. The Joke is the center of the univers. Geen oeverloze achtergrond, teksten en dies meer. De grap samengevat in een summiere tekening met een even summiere tekst. Sommigen schoppen je in de kloten (vergeef me deze krachtterm) anderen schoppen je een geweten maar de meesten zijn gewoon leuk en toch weer op het randje af, zoals dat bij Lectrr hoort.

Dit elfde deel blijft dus even origineel als het eerste deel en is voor mensen die tegen een stootje kunnen en, letterlijk en figuurlijk, niet te snel in het kruis getast zijn een welkome afwisseling voor al die doordeweekse bagger van humor in één strookje waar de originaliteit soms ver te zoeken is.

En heb je ooit de kans om deze brave man eens te ontmoeten tijdens een signeersessie dan snap je zo waar hij deze humor blijft halen. Want ligt echte humor niet te raap op straat?