Het bloed van lafaards 2 De slager

Het einde van de eerste cyclus, dat betekent deze tweede strip in de reeks. In deel één wisten we al wel dat twee zware criminele feiten, de eerste in 1641 waarbij een heel Engels kamp in Oost-Indië uitgemoord werd en de tweede in 1663 waarbij verschillende verminkte lijken gevonden worden in Engeland, aan elkaar gelinkt waren. Het hoe en waarom ontbraken nog, maar je kon het al aanvoelen. Spelers zoals het VOC (Verenigde Oost-Indische Compagnie) en bepaalde families komen immers in beide verhalen voor.

We worden geholpen in onze zoektocht door het onderzoek dat in beide gevallen plaats vindt na de feiten. Samen met de onderzoekers, duiken we in de grijze en soms pikzwarte zone van moord en hebzucht. Gelukkig is het spel tussen majoor Pike en sergeant Andover, de onderzoekers in Engeland, de komische noot die er voor zorgt dat dit verhaal niet doorslaat naar een gitzwart en depressief verhaal. Neen, de balans is helemaal juist. Dit zorgt er dan ook voor dat dit verhaal vlot binnen glijdt en een voor een spannend en entertainend uurtje plezier zorgt.

De tekeningen van Delitte, bekend van zijn scènes op de verschillende zeeën, zijn deze keer veel meer op land te situeren. Maar hij voelt zich op het droge duidelijk even goed thuis als op het natte. Er zijn dan ook weer enkele plaatjes om duimen en vingers van af te likken. Ergens blijf ik het jammer vinden dat zijn karakterkoppen gelimiteerd zijn in aantal of zo lijkt het toch. Hierdoor moet je toch altijd een extra, weliswaar kleine, inspanning doen om het nieuwe verhaal met nieuwe personages te linken aan identiek dezelfde koppen. Maar na die eerste bijstelling in je hoofd, wordt je al vlug meegesleept in dit verhaal en probeer je samen met Pike de puzzelstukjes in elkaar te passen. Het blijft echter net geheimzinnig genoeg om die spanning er in te houden tot de laatste pagina's. Opdracht volbracht!

In het kort: op naar cyclus 2!