Tschai - De waanzinnige planeet 1 De Chasch - deel 1

genre: een buitenaards avontuur, weinig science en veel fiction

Onder de sf-boeken is 'Tschai' niet alleen een bestseller, maar ook een buitenbeentje qua sfeer en originaliteit. Het boek is gebaseerd op een echte vondst.
De kosmos is bevolkt door talloze intelligente levensvormen, die in veel opzichten met de mens te vergelijken zijn. In het prille beginstadium van de homo sapiens werd de aarde bezocht door een van deze buitenaardse volken (denk aan Erich von Däniken), die enkele menselijke specimen meenamen naar een door hen geëxploiteerde planeet. Op die planeet, Tschai geheten, worden die vroege mensen verder uitgefokt tot bruikbare slaven en als wild voor de jacht.
Tschai is, in vergelijking met de aarde, een zeer groot hemellichaam en derhalve ook voor andere aliens aantrekkelijk en er vestigen zich dan ook andere volkeren, die echter bepaald niet in harmonie met elkaar leven. Al die rassen hebben technisch de overhand op de mens, die dan ook overal en door iedereen wordt uitgebuit en vernederd. Desondanks zien enkele mensen kans zich aan de greep van hun overheersers te ontworstelen en aldus ontstaan er ook diverse min of meer onafhankelijke menselijke gemeenschappen. Voeg daar nog de oorspronkelijke bewoners aan toe, die alle vreemdelingen als ongewenst en vijandig beschouwen, en je hebt werkelijk een waanzinnige planeet.
De ontwikkeling op aarde gaat door en de achterstand wordt volledig ingehaald. De mens op zijn thuisbasis heeft geen weet van Tschai, maar ontvangt op zeker moment een teken van leven uit de ruimte en rust een expeditie uit om de herkomst van het signaal te onderzoeken. Bij Tschai aangekomen wordt het expeditieschip getorpedeerd en met een soort reddingsbootje komt Adam Reith als enige overlevende op die buitengewone planeet terecht. En zo begint een fantastisch avontuur.

Ik heb van het boek genoten en het drie keer gelezen. Begrijpelijk dat ik de stripversie niet kon laten liggen. Na het eerste deel (er moeten er nog zeven komen) gelezen te hebben moet ik zeggen: het is zeker niet slecht gedaan, maar enthousiast kan ik niet zijn. Omdat ik het boek ken ben ik misschien een beetje bevooroordeeld, maar dit eerste deel maakt op mij een wat slordige indruk en dat komt niet alleen door de wat ruwe tekenstijl (voor mij wat te ongepolijst). De fantastische wereld zoals die door Jack Vance wordt geschilderd, komt onvoldoende tot leven in het tekenwerk.
Dat in een strip weinig overblijft van de tekst is niet verwonderlijk, maar ik heb hier toch echt het gevoel dat het verhaal wordt afgeraffeld. De oorspronkelijke vier delen worden uitgebracht in steeds twee strips; ik ben bang dat het er drie hadden moeten zijn. Toch denk ik dat ik alle delen wel zal aanschaffen. Wie weet, wordt het gaandeweg beter.