Roodbaard integraal 5 De schrik van de zeven zeeën 5

Dit is al weer de vijfde bundeling van avonturen van Roodbaard, de klassieke piratenreeks. Maar misschien is de reeksnaam wel wat misleidend want de hoofdrol in de verhalen in deze bundel worden weggekaapt door zijn stiefzoon Erik. Meer nog Roodbaard wordt wel regelmatig vernoemd maar komt niet voor in De kapersbrief, in het volgende verhaal moeten we wachten tot plaat 31 voor hij in beeld komt en in de onzichtbare piraat moeten we zelfs wachten tot de voorlaatste pagina!

Naast de vernoemde verhalen bevat ook deze integrale weer een dossier en wordt ook het kort verhaal "Het goud van de 'San Cristóbal'" in zijn originele versie afgedrukt.

De kapersbrief en de bevrijding van het Fort-de France vormen samen een van de beste piratenverhalen die ik ooit heb gelezen, het verhaal zit vol actie, tactiek, verraad en drama! Erik wil zich op de koopvaardij storten maar zijn naam en zeker die van zijn pleegvader schrikken de mensen af. Ten einde raad wil hij het als kaper proberen maar de kapersbrief van de Franse koning laat op zich wachten. Als de boodschapper van de koning dan toch opdaagt stelt hij strenge eisen alvorens Erik het kleinood kan bemachtigen: het Fort de France wordt door de Engelsen belegerd en zit bijna door zijn voorraden heen, de Engelse marine is te sterk en niemand durft de blokkade te doorbreken met een schip vol buskruit! Maar de blokkade is niet de enige moeilijkheid die Erik op zijn pad vindt, door een verrader lijken de Engelsen nog voor zijn vertrek uit New Orleans al op de hoogte te zijn van Eriks plannen en proberen ze hem al klem te zetten. Het verhaal is een opeenvolging van geniale invallen, verraad en actie.

“de onzichtbare piraat” kan los gelezen worden en speelt zich na de vorige verhalen af. Net wanneer Erik op kaapvaart wil vertrekken krijgt hij een nieuwe opdracht: er zijn verschillende handelsschepen verdwenen. Het enige spoor is de sloep van “Le Dieppois” die is teruggevonden met daarop de piratenvlag van Roodbaard! Zou hij net na zijn koninklijk pardon en zijn officiële kapersaanstelling in dienst van de Fransen toch weer de lokroep van de vrije mannen hebben beantwoord? Erik kan niet geloven dat zijn pleegvader weer op het slechte pad is beland al lijkt alles in die richting te wijzen. Zeker als ze onderweg ook het wrak van een ander handelsschip ontdekken waarop weer Roodbaards vlag wappert. Erik besluit om de steven richting Tortuga te wenden waar alle piraten verzamelen om zo meer te weten te komen over zijn vader.

Het dossier in het begin van het album focust op de zogenaamde super pockets van pilote, waarvoor verschillende auteurs speciale verhalen maakten, een van die verhalen is het kortverhaal "Het goud van de 'San Cristóbal'" waarin een jonge kapitein Roodbaard op zoek gaat naar een schat. Dit verhaal is in het zwart wit uitgevoerd.
Daarnaast is er ook een minder interessant stuk over andere vroege piratenstrips.

Maar alhoewel de dossiers wel interessant zijn, zijn de sterke verhalen van Charlier al meer dan reden genoeg om deze integrales een mooi plaatsje in je boekenkast te bezorgen!