Superman: Rode zoon 1 Superman: Rode zoon

Wat ik zeker al geleerd heb bij dit album is om de cover van een strip wat beter te bekijken vóór het lezen. Wat ik aanvankelijk niet, maar de oplettende bezoeker van de betere stripspeciaalzaak wel onmiddellijk opgemerkt zal hebben, is dat het symbool op Supermans pak dat van een halve maan met daarin een sikkel is. Inderdaad: hét symbool van het communistische Rusland ten tijde van Stalin. Hoe kan dat, vraagt u zich af? Wel, “Wat als…” is een veelgestelde vraag, maar wel een die je niet meteen verwacht als je een Supermanverhaal in je bus krijgt. Wie zou het immers aandurven om een van dé Amerikaanse iconen in het comicslandschap te positioneren als rasechte Rus? Gelukkig niet zomaar iemand, maar wel Mark Millar, een man met heel wat ervaring in het genre!
Zoals bleek uit m’n inleidende woord hierboven, stortte de Kryptonese baby-bezoeker niet neer in Smalville, Amerika, maar wel in de Sovjet-Unie. Daar wordt hij opgevoed in een eenvoudig boerenomgeving. Hij krijgt er de socialistisch-communistische waarden ingelepeld en wordt op latere leeftijd een geducht en geroemd medewerker van Stalin. De menselijke waarden zijn echter het belangrijkst voor hem en zijn voornaamste taak is dan ook het welzijn van iedereen te beschermen. Als ‘De man van staal’ (en dan bedoel ik Stalin) komt te overlijden, zien de andere partijleden dit tot Russisch verworden icoon als dé nieuwe president. Dit is echter niet naar de zin van Superman zelf, die een natie besturen niet echt ziet zitten. Tot de ontmoeting met enkele arme en hongerige mensen zijn ogen opent en hij het heft in handen neemt om een betere wereld te scheppen voor iedereen. Zowat alle landen sluiten zich uiteindelijk bij hem aan, behalve Amerika. Daar heeft het supergenie Lex Luthor de opdracht gekregen een waardige tegenstander voor het buitenaardse opperwezen te creëren. Zou het hem lukken om na talloze mislukkingen toch de ultieme oplossing te vinden om komaf te maken met de schijnbaar onverwoestbare alien?
Dit verhaal heeft me bijzonder aangenaam verrast! Het geeft een mooi beeld van hoe de setting van een verhaal een heel nieuwe wending kan geven aan een bestaand gegeven. Bovendien ligt de nadruk maar weinig op alle superheldengedoe. Niet dat de liefhebbers daarvan op hun honger blijven zitten, want dit is een verhaal met tal van verwijzingen naar de ‘gewone’ Supermanstrips en bevat méér dan genoeg tegenstanders voor dit überwezen. Ook de manier waarop de auteur de andere personages zoals Lois Lane en Lex Luthor inpast, zijn opmerkelijk. Er wordt weinig afgedaan aan de oorspronkelijke karakters, maar toch krijgen ze een nieuwe rol te vervullen die perfect past in dit verhaal en toch niet te ver afwijkt van hoe we deze personages kennen.
Belangrijk om weten: dit boek is perfect leesbaar zonder enige voorkennis. Bij aanvang van het tweede boek neemt Millar wel een grote sprong die je even doet twijfelen of je geen bladzijden hebt overgeslagen, maar gelukkig ben je snel weer mee. Erg knap hoe Millar zowel de kenners als de nieuwelingen in het genre bij dit verhaal kan houden!
De tekeningen met dikke lijnvoering roepen samen met de inkleuring een Russisch gevoel op. Natuurlijk dragen typisch Russische symbolen daar toe bij, maar het zijn evengoed de karakterkoppen van enkele protagonisten die afwijken van het Amerikaanse beeld. Een lust voor het oog.

Tot slot nog even meegeven dat dit prachtig uitgegeven album de verhalen Red Son Rising, Red Son Ascendant en Red Son Setting bevat. Dit alles aangevuld met 17 bladzijden schetsen.

Besluit: op deze vertaling hebben we 12 (!) jaar moeten wachten, en dat is op z’n minst jammer te noemen!