Hemel in puin 4 Valstrik in Pommeren

Nikolaus werd kwalijk geraakt en moet met zijn vliegtuig landen in vijandelijk gebied. Tot overmaat van ramp vat het toestel vuur en ontploft, een immense rookpluim tot gevolg waardoor zijn positie al direct verraden is. Het duurt dan ook geen vijf minuten of de eerste Russische tank heeft hem al in de mot. Gelukkig zijn er Franse Duitsgezinde soldaten die net op dat ogenblik een raid op die tank uitvoeren waardoor het vege lijf van Nikolas wordt gered. Toch blijkt dit slechts een klein achtergebleven peloton te zijn dat sinds geruime tijd op versterking wacht. Deze komt er jammer genoeg niet aan en Nikolaus begint de heikele missie om terug te keren naar de vliegtuigbasis. Dat dit niet van een leien dakje loopt is al snel duidelijk.

Verhalen over de tweede oorlog zijn er met pakken en met hopen. Meestal gaat het over heroïsche aanvallen van de alliantie tegen 'den Duits'. Dat Duitsland ook soldaten had die mensen met gevoel en eigen perikelen wordt te weinig in beeld gebracht. Hemel in Puin is daar één van de uitzonderingen op. Nikolaus is niet de Nazi met enkel het doel om te doden en te moorden maar is een mens van vlees en bloed die tegen wil en dank in een oorlog is terecht gekomen waar hij slechts een kleine speler van is die tegen wil en dank werd opgeroepen voor zijn vaderland. Een piloot met twijfels over het nut van deze invasie, hun opgelegd door een klein schizofreen ventje dat het verbaal allemaal zo goed kon uitleggen.

Hemel in Puin deel 4 is dan ook een schoolvoorbeeld van een oorlogsverhaal waar de waanzin plaats maakt voor de eigenheid van het personage. Niet de moordlustige Duitser met maar één doel in gedachten, de verwezenlijking van het Grote Duitse Rijk, is het thema van dit verhaal maar de perikelen van de eenzame tot actie gedwongen inwoner van een klein Duits dorpje die willens nillens moet opdraven voor een groter goed waar hij sterk zijn twijfels over heeft. Valstrik in Pommeren is dan ook meer een verzameling gruwelijk beelden en praktijken van een volk dat op het punt staat om ingemaakt te worden. Dit geeft deze reeks dan ook dat ietsje meer, dat humane dat in vele reeksen ontbreekt.

Top verhaal, alleen blijf ik mijn twijfels hebben over de communicatie die hij nog steeds heeft met de 'pratende' hond op d vliegbasis. Maar dat dit in het vervolg van deze reeks zal verduidelijkt worden mag een zekerheid genoemd worden.