IAN 1 De elektrische aap
2 Les uit de duisternis

IAN is een androide die door zijn makers voor het eerst op missie meegestuurd wordt met de special forces. Uiteraard vertrouwen bepaalde mensen niet graag op een robot, en IAN zelf is ook niet altijd zo zelfzeker...

Fabien Vehlmann heeft met IAN een interesant uitgangspunt dat door minder getalenteerde schrijvers tot heel flauwe strips zou leiden. Hij slaagt er in om IAN meer te laten zijn dan een onoverwinnelijke robot. IAN is niet perfect, hij twijfelt zelfs aan zichzelf, de mensen twijfelen aan hem, hij is niet altijd diegene die voor de miraculeuze redding zorgt. En toch leest het geheel zeer vlot, met de nodige humor hier en daar en niet overbodig ingewikkeld. Ook wordt veel informatie uit de leefwereld meegegeven zonder dat daar schoolse uitleg voor nodig is. Geen scenario's die prijzen zullen willen, maar toch zeer geslaagd.
Ralph Meyer, die we ook al kennen van het uitstekende Hard tegen Hard en Een Wolkenloze Toekomst (ook op scenario van Vehlmann), zorgt voor de tekeningen. Voor het eerste deel had hij zijn gebruikelijke stijl, die we ook al zagen in Een Wolkenloze Toekomst, toegepast. Omdat de inkleuring vrij flets was en weinig dynamiek bezat, kwamen er wel nogal wat reacties. Gelukkig heeft Meyer deze ter harte genomen, want deel 2 ziet er heel anders uit. De tekeningen zijn fijner, met meer details en de inkleuring is nu veel warmer, met frissere kleuren en een goede diepgang. Niet zomaar een knappe verbetering, het album ziet er direct veel aantrekkelijker uit dan het eerste deel, dat meer leek op een album uit de jaren 80.
Dus, voor de liefhebbers van een goede actiestrip die toch enige diepgang bezit, zonder teveel de nadruk te leggen op drama, is dit een sterke aanrader!