Rosa 1 De weddenschap

Op haar zestiende wordt Rosa gedwongen te huwen met Mathieu Lemoine. Hij is vijftien jaar ouder en een weduwnaar die het na de dood van zijn vrouw op een drinken zette. De familie van Rosa hoopt dat hij vlug het loodje legt zodat zij zijn rijkdom kunnen binnenrijven. Ondertussen zijn er jaren verstreken en ondanks zijn tuberculose en drankprobleem klampt hij zich nog stevig vast aan het leven. Hij is ondertussen geruïneerd en hun enige inkomsten verwerven ze via het café dat Rosa uitbaat. Een café waar dagelijks de vaste tooghangers het hoogste woord voeren. Tijdens één van hun caféruzies gaan een aantal klanten een weddenschap aan. Hij die het virielste is gaat aan de haal met de inzet. Een inzet die niet min is. Duizend frank per persoon, een fortuin aan het begin van de twintigste eeuw. Iedereen denkt dat het om een misplaatste grap gaat, maar als de postbode één van de mededingers een vrouwtje laat overkomen uit de stad gaat de bal pas goed aan het rollen. De overige drie willen echter niets met een prostituee. Tot Rosa bezorgd om haar man en omwille van geldgebrek een besluit neemt. Zij wil het wel eens proberen met deze uitdagers. Het nieuws gaat als een lopend vuurtje door het dorp. Als bij toverslag melden zich nog een aantal gegadigden aan. Niet alleen de gewone man waaronder een schaapherder, maar ook de burgemeester, een steenrijke landheer en een oude vlam van Rosa staan te drummen om haar gunsten. Uiteindelijk zijn er twaalf gegadigden. Bijna allen zijn gehuwd en hun vrouwen laten niet zomaar begaan. Maar eens ze horen wat de jackpot te bieden heeft gaan ze al snel overstag en laten ze hun man de vrije hand. Rosa is echter niet van plan om zich zomaar te laten bespringen. Ze eist een kwart van de inzet om de kosten van het sanatorium waar Mathieu verblijft te betalen. Verder zijn er nog enkele voorwaarden die te nemen of te laten zijn. Iedere deelnemer betaalt zijn inleg contant voor de weddenschap begint. Zij beslist wie de beste is in haar bed. Daar zij dit niet op één nacht kan beslissen mag eenieder drie nachten in haar sponde doorbrengen. Zij ontvangt slechts één kandidaat per week en hij moet gewassen en kort geschoren zijn. Bij loting wordt beslist wie als eerste met haar naar bed gaat.

Het scenario is gebaseerd op een verhaal van Bernard Olivier die samen met tekenaar François Dermaut (Malefosse) in 2004 een drie maanden lange reis van Istanboel naar Beijing ondernam. Waarbij Bernard vertelde over de figuur Rosa. Het is echter pas in 2008 dat er echt besloten werd om het verhaal te verstrippen. De toen nog piepjonge uitgeverij 12 bis wil het verhaal publiceren. Maar net als de voorlaatste plaat getekend is gaat 12 bis failliet waarna het project aangeboden wordt aan uitgeverij Glenat die het verhaal alsnog op de markt brengt. Het verhaal is uiterst vermakelijk, verveeld geen moment. Laat zien hoe een aantal personen met ieder hun eigen opinie en belangen meedoen aan deze weddenschap. Waar vrouwen, als het om geld gaat heel wat van hun mannen door de vingers zien. En waar zelfs de rijke landheer heel andere plannen heeft dan drie nachten doorbrengen met Rosa. Als lezer denk je wat er staat te gebeuren, maar telkens weer wordt je op het verkeerde been gezet. De dialogen zijn vlot en snedig wat meteen vaart geeft aan het geheel. Het tekenwerk is uitmuntend, gevuld met ruige besnorde koppen, frêle vrouwtjes en deftig geklede heren. Hoe het verder afloopt, dat is nog even afwachten. Vervolg en slot in album twee. WG