Miauw! 1 Kat-chacha

We geven het eerlijk toe we zijn niet echt een kattenvriend. Voor een aantal lezer in de pen klimmen of mij boze woorden naar het hoofd slingeren even een verduidelijking. Ik vind katten best wel oké. In onze buurt drentelen er dagelijks tientallen rond. Helaas, bij de minste aanraking van deze poezen gaan mijn ogen tranen of begint mijn neus steevast te lopen. Allergie noemt men zoiets. Gelukkig hebben we dit probleem niet met katten van papier. Zo hebben we enorm genoten van Sugar, de kat van Serge Baeken, (Blloan), Kathy's kat (Ballon) en nog een aantal andere stripkatten. Dark Dragon voegt er nog eentje aan toe. Dit onder de noemer “Miauw” . Een superleuke strip die zich in eerste instantie richt op de iets jongere vrouwelijke lezer. Uiteraard worden mannelijke lezers niet uitgesloten. Het album is opgedeeld in een aantal kortverhalen en een aantal gags die één pagina beslaan. Bij aanvang van het album maken we kennis met Manon en haar hartsvriendin Erika die Manon al maanden om het hoofd zeurt om een puppy in huis te nemen. Een puppy? Het gaat hier toch over katten? Inderdaad dat klopt als een bus. Tussen al de hondenneuzen, hoe is het toch mogelijk, bevind zich één schattig jong poesje. Manon is onmiddellijk betoverd door dit harig bolletje. Iets wat de vriendschap met Erika iets of wat op losse schroeven zet. Gelukkig van korte duur echte vriendinnen gaan immers voor elkaar door het vuur. Net als Manon raakt Erika begeesterd van katten. Vanaf dan vliegen de kattengrappen je om de oren. De ene al leuker dan de andere, soms iets of wat melig en soms dan weer weergaloos. Katten zijn nu eenmaal niet echt de liefste huisdieren. Zijn eigenwijs hebben een eigen willetje, pesten je soms het bloed van onder de nagels vandaan, maar weten je na een aantal deugnieterijen steeds weer te vertederen. We worden vergast op een maffe kattenreclame voor televisie. Stoppen de kat mee in bad, wat een hachelijke onderneming blijkt en niet echt bevorderlijk voor je meubilair. Of schrikken ons rot als ze als een mummie ingewikkeld met wc-papier ons hart op hol laten slaan tijdens het bekijken van een horrorfilm.

Het scenario zit goed in elkaar, heeft het niet alleen over de katten maar ook over de onhebbelijkheden van de eigenaars. Af en toe merkt men soms weinig verschil tussen mens en dier. Een aantal grappen passeerden reeds de revue in ander kattenstrips, het scala aan kattengrappen is nu eenmaal niet oneindig. Frédéric Brémaud weet er perfect zijn draai en visie aan te geven. Hij weet hoe hij een overbekende stokoude grap moet opfrissen om ze daarna als nieuw te presenteren. De tekeningen van Paola Antista zijn levendig en soepel uitgevoerd. De katten razen als het ware over de pagina's. Ons besluit: een leuke strip voor het jonge volkje, degelijk uitgevoerd en zorgvuldig afgewerkt. WG.