Oorlogsvrouwen 3 Berty Albrecht

De grote oorlogen van de eerste helft van de vorige eeuw blijven voor inspiratie zorgen bij de auteurs van stripalbums. Slechts weinigen echter hebben aandacht voor de rol die de vrouw in die bijzondere periode uit onze geschiedenis speelde.Niet echt verwonderlijk natuurlijk als je weet dat oorlog voeren en gruweldaden plegen vooral een mannenzaak is. Enfin, ‘Oorlogsvrouwen’ tracht aan die tekort geschoten aandacht iets te doen door 4 sterke vrouwen uit WOII in de kijker te zetten en hun verhaal te verstrippen. Dit album brengt het verhaal van Berthie Albrecht (voor haar huwelijk met de Nederlandse bankier Frédéric Albrecht: Berthie Wild), een naam u allicht onbekend. Zij was haar leven lang voorvechtster van de rechten van de vrouw en speelde ook een belangrijke rol in Combat, een Franse verzetsgroep die streed tegen de Duitse bezetter. Ze was de rechterhand van Henri Frenay, een belangrijke leider van het Franse verzet en stichter van Combat, de belangrijkste organisatie van het verzet. Wie het Frans machtig is kan meer lezen op de Franse Wikipedia: https://fr.wikipedia.org/wiki/Berty_Albrecht en https://fr.wikipedia.org/wiki/Combat_(journal)
Op het einde van het album zijn trouwens ook 4 bladzijden dossier over Berte Albrecht te vinden.
Verwacht hier geen eenvoudig verhaal vol actie. De auteurs gebruiken heel wat ruimte en tekst om de situatie uit de doeken te doen. Dat het verhaal zich afspeelt over een periode van meerdere jaren waartussen dan ook nog eens duchtig geswitcht wordt, maakt het er niet eenvoudiger op. Bovendien werd er ook nog eens voor geopteerd om het verhaal te laten ontspinnen vanuit de zoektocht naar de waarheid door de erfgename van een notitieboekje van een Duitse spionne. Dit zorgt ervoor dat de aandacht iets minder naar het hoofdpersonage kan gaan, maar biedt anderzijds het voordeel dat we van voldoende achtergrondinformatie voorzien kunnen worden om de hele context waarin het gebeuren zich afspeelde goed te kunnen begrijpen.
In de vorm van agent Gerda, de ondervraagster van de protagoniste, krijgen de mensen van het Tweede Rijk ook een menselijke vorm met bijhorende gevoelens. Het waren immers niet allemaal monsters die nietsontziend bevelen uitvoerden. Haar ware motieven zijn nog niet duidelijk. Daarvoor moeten we waarschijnlijk wachten op album 4...
De tekeningen van Ullcer (Johann Leroux) hebben een harde lijnvoering en zijn bijzonder sterk in het weergeven van emoties. Een noodzakelijk gegeven in dit soort verhalen. De aanwezigheid van veel details in de achtergrond, maar ook door in te zoomen op bepaalde situaties of (delen van) het gelaat, versterken de sfeer enkel maar. Missie zonder meer geslaagd.

Besluit: ook dit album kan perfect dienen ter verdere uitbreiding van de kennis over de tweede wereldoorlog.