De Cambridge Five 1 Trinity

De Cambridge Five was een groep van Britse spionnen die tijdens de Tweede Wereldoorlog en de jaren vijftig geheime informatie doorspeelde naar de Sovjet-Unie. De naam "Cambridge Five" verwijst naar de "bekering" van de leden tot het communisme tijdens hun opleiding aan de Universiteit van Cambridge in de jaren 30. Neen, ik ben nog niet aan het vertellen over de strip, dit is wat er echt gebeurd is, een kleine eeuw geleden. Maar het is wel een logische en terechte gevolgtrekking dat deze strip over dat echte verhaal gaat.

De vijf spionnen zijn Anthony Blunt, Guy Burgess, Donald Maclean, Harold Philby en John Cairncross. En deze strip begint als Anthony al wat ouder is en hij bezocht wordt door twee mannen met een missie. Ze willen informatie en zo begint Anthony aan zijn verhaal over de Cambridge Five.

Harold crasht met zijn motor en komt zo terecht in een zorghuis voor armen. Wat hij daar ziet, zet hem aan het denken, al die ellende kan hij niet zomaar van zich af zetten. Het is ook in deze periode dat hij via Guy geïntroduceerd wordt in een groep communisten. Hun boodschap slaat aan. Maar ook Donald en Anthony worden uiteindelijk meegesleept in het rode gedachtegoed. En door hun afkomst worden ze ideaal geacht voor spionnenwerk. Immers men is er van overtuigd dat zij belangrijke plaatsen kunnen innemen om zo informatie door te spelen. Dat ze hiervoor ogenschijnlijk het linkse gedachtegoed moeten laten vallen, is slechts een eerste stap. De mannen worden langzaam maar zeker gekneed tot spionnen.

Alle begin is moeilijk zegt men al eens en dat was hier wel het geval. Het duurde toch even voor ik mee was met het verhaal. Ik had dan ook geen voorkennis en dat was in het begin wel een gemis. Toen ik eindelijk in het verhaal zat, werd ik er abrupt uitgeslingerd door een kemel van een vertaalfout: 'Kom, doe het ligt uit...". Ja, die verstoorde het ritme toch wel even heel grondig. Gelukkig duurde het niet heel lang voor ik er terug in zat, maar het is wel jammer.

Dit heeft veel elementen die zouden moeten zorgen voor een sterke strip: een intrigerend verhaal en zeker nu zelfs Anthony twijfels over zijn keuzes heeft laten horen, een boeiende tijdsperiode waar er veel gebeurde en kwaliteitstekeningen. En toch, kan het niet volledig overtuigen doordat er vooralsnog te weinig op het emotionele wordt ingezet. Het is te veel een aaneenschakelingen van feiten en objectieve gebeurtenissen naar mijn smaak. Hopelijk brengt het tweede deel dat wel.

In het kort: te rationeel