De Kiekeboes INT S-6 Knoflookgeur en maneschijn

1 november nadert. De winkels etaleren al uitgebreid allerlei halloween-artikelen en ook de strip-markt blijft niet achter. Standaard Uitgeverij neemt deze griezel-periode immers ter harte om een bundeling uit te brengen van 3 van z’n vampierenverhalen uit de reeks ‘de Kiekeboes’, namelijk: ‘Het witte bloed’ (nr. 36), ‘De kus van Mona’ (nr. 59) en ‘Mona, de musical’ (nr. 99).

Het witte bloed bijt de spits af van alle vampierenverhalen die de Kiekeboes hebben beleefd. De bekendste Vlaamse familie trekt er even uit naar camping ‘Het nieuwe Paradijs’ zodat Marcel kan ontstressen. Van de geplande rust komt echter niet veel terecht want zowat alle oude bekenden blijken daar ook hun vakantie door te brengen. Een blonde vamp als buurvrouw brengt gelukkig nog wat soelaas voor Marcel.

In deel 2 moeten de vampiers op zoek naar een nieuwe verblijfplaats omdat een immobiliënkantoor appartementsgebouwen wil bouwen op het oude kerkhof waar ze hun intrek hebben genomen. Kiekeboe wordt ingeschakeld om dit plan te stoppen.

Marcel heeft al meer dan eens bewezen een goedgelovige ziel te zijn. Ook in ‘Mona, de musical’ laat hij zich weer in de luren leggen door zijn baas Van de Kasseien en wordt hij gebombardeerd tot financieel directeur van een musical over… vampiers! 3 keer raden wie de hoofdrol zal spelen...

Het eerste album blijft voor mij de topper wat betreft de vampierenverhalen van de Kiekeboes. De kennismaking met de flamboyante vampierenfamilie heeft me bij uitkomen van het album aangesproken en het herlezen van dit album was dan ook leuk jeugdsentiment. Het tweede verhaal heeft wat gebrek aan schwung en is wat mij betreft het zwakste uit deze bundeling, maar gelukkig is het derde er weer eentje dat garant staat voor een aangenaam half uurtje leesplezier voor het hele gezin.

Dit album is er duidelijk om de mensen die de Kiekeboes nog niet kennen of die de oudere albums nog niet in huis hebben, te verleiden. De fluorescerende cover moet daar nog een handje bij helpen. Dat thema-exemplaren mensen over de streep kunnen trekken, bewijzen m’n kinderen die de hele reeks in m’n kast tot op heden behoorlijk links hebben laten liggen, maar nu wel gretig dit album lazen.

Besluit: een leuke thema-uitgave voor wie deze verhalen nog niet in bezit heeft!

O ja, nog een leuk weetje: ‘Het witte bloed’ werd in 1992 verfilmd, oorspronkelijk als de start van een hele reeks, maar daar is het dus niet van gekomen. http://www.imdb.com/title/tt0226038/