Iron Man (Standaard) 1 Deel 1

Het was toch enigszins een verrassing toen de Standaard Uitgeverij aankondigde dat ze vanaf nu strips van Marvel ging uitgeven. Marvel, één van de grote stripuitgevers van de USA, heeft heel wat in de aanbieding. In deze eerste worp zit Iron Man. Hij, in het gewone leven Tony Stark, is een begenadigd ingenieur die gekidnapt geweest is omdat hij de kennis bezit om geweldig destructieve wapens te maken. In de plaats van het gevraagde maakt hij echter een gevechtsharnas waarmee hij kon ontsnappen. Hij is wie hij is en dus blijft hij het harnas verbeteren. Door middel van al de mogelijkheden van het harnas wordt hij een superheld.

Het is dan ook een echte nachtmerrie voor hem, als anderen proberen zijn uitvindingen te gebruiken voor de slechte, criminele zijde. Dit is een gevoelig punt bij hem en net dat wordt geraakt in dit verhaal. De excellente wetenschapster Maya Hansen heeft een technovirus ontwikkelt. Dat virus verandert mensen in wat ze maar willen. Haar bedoeling was nobel (tegen ziektes) maar de donkere zijde van de maatschappij ziet er natuurlijk ook brood in. Maya kon niet anders, voor ze alsnog vermoord werd, om het virus in slechte handen achter te laten, maar ze heeft Iron Man nog net op de hoogte kunnen brengen. En hij gaat op jacht.

Ik geef het toe, de charmante doch arrogante Tony Stark spreekt aan.. nu ja, toch in strip en film. Bijgevolg wou ik deze strip echt wel lezen en ja hoor, zijn eigengereide karakter zit er nog steeds in. Dit is een klassieker in de zin dat de superheld de wereld redt van de criminelen, maar er zit hier en daar wel een leuk verrassinkje ingebouwd. Af en toe was er wel enige voorkennis vereist daar er duidelijk kwaad bloed zit tussen een aantal spelers, maar echt lees-stoppend hinderlijk is het niet als je ze toch niet kent.

Het was toch wel even aanpassen aan de reclame-pagina's tussendoor. Ik ben dat toch nog niet gewoon in een Nederlandstalige uitgave. Nu weet ik wel ineens wanneer het vervolg er zal zijn.

De tekeningen zijn Amerikaans en daar trap ik een open deur mee in. De mannen en vrouwen zijn allemaal mooi en knap terwijl de slechteriken toch eerder brute kracht uitstralen. Het is dan ook vlug duidelijk wie goed en slecht is.. Zo een ongenuanceerde benadering kan soms echt wel fun zijn.

In het kort: Iron Man as we know him!