Hier (McGuire) 1 Hier

Heb je al eens nagedacht over de plaats waar je nu bent, in deze kamer, in dit gebouw op deze locatie? Lang geleden zaten we onder het ijs, daarna was dit grotendeels woud om dan langzaam gekoloniseerd te worden vanuit Afrika. Pas eeuwen later werden we Europa, met zijn middeleeuwse gevolgen (kruistochten en zo) tot nu een moderne samenleving. En in de toekomst zal de klimaatopwarming voor sommige steden een onaangename verrassing blijken te zijn en andere net dichter bij zee brengen.. en de technologie, tja die zal wel blijven vooruit stomen. En dat allemaal op de locatie waar je nu bent.

Dit boek, Hier, toont zo een locatie. Het begint allemaal in een simpele huiskamer en we zien daarna ook hoe die plaats vroeger was, met ijs, met een dinosauriër, met de indianen en hoe het in de toekomst zal zijn. Dit is dan ook geen conventioneel verhaal met een begin, een aantal verwikkelingen en zo naar het einde, maar een blik op de geschiedenis van één plaats. Het maakt het idee van vergankelijkheid zeer tastbaar. Alles is eindig en fragiel op deze lange tijdschaal.

Het wordt wondermooi weergegeven, elke dubbele pagina is een blik op de huiskamer, waarbij elke zijde tevens een muur is. Je creëert als het ware zelf een 3-dimensioneel geheel wanneer je het boek openslaat in je handen, immers de hoek tussen de twee muren valt netjes samen met de plooi in de dubbele pagina. Daarenboven slaagt McGuire er ook in om verschillende tijdslijnen weer te geven in één oogopslag. De linkerhoek geeft tekens weer in welke tijdperiode we zitten, maar verspreid over de twee pagina's vind je andere panelen met momenten uit andere periodes (opnieuw het jaartal in de linkerhoek als gids). Dit is echt inspelen op de sterkte van wat een stripverhaal kan zijn. In tekst zou dit nogal veel uitleg vergen om de verschillende lijnen naast elkaar te laten lopen en in film zou het eveneens nogal onoverzichtelijk worden. Hier lukt dit wonderbaarlijk goed. De verhalen over de kleine en grotere dingen des levens zijn perfect te volgen. Niet dat hier veldslagen of zo plaatsgevonden hebben, maar het is net het onopvallende, het dagdagelijkse doorheen de tijd dat aanspreekt. De panelen doorheen de tijd tonen duidelijk wat er gisteren gebeurd en wat er morgen zal plaatsvinden alsook hoe het ene geleid heeft tot het andere, en soms ook niet.

In het kort: Dit is prachtig en een aanrader!