Titeuf (Nederlandse reeks) 13 Word toch eindelijk eens volwassen, Titeuf!

Titeuf is een jonge tiener die in het humaniora zit, vermoedelijk 1ste graad, maar dat is niet helemaal duidelijk. Niet alleen is hij zijn bekende kuif kwijt, bovendien heeft hij te kampen met twee vriendinnetjes die smoorverliefd op hem zijn, Ramatou en Nadia. Maar twee is net teveel van het goede en bovendien zouden ze graag hebben dat Titeuf zich wat volwassener zou gedragen. Problemen zijn er voor om op te lossen dus stelt Titeuf aan de dames voor om een vorm van halftime relatie te hebben. Maandag Ramatou, dinsdag Nadia, woensdag..... en zo voort. De twee dames zien dit natuurlijk totaal niet zitten en met een stevige oorveeg maken ze dit Titeuf duidelijk.
Ondertussen doet hij er alles aan om volwassener te zijn. Eerste stap: de puberteit.
Dit is ondertussen deel 13 van de reeks en ik moet met schaamrood op de wangen bekennen dat nog geen enkel deel van deze blonde 'Adonis' door mijn handen is gepasseerd. Ten onrechte, blijkt na het lezen van 'Word toch eindelijk eens volwassen, Titeuf!'. De strip is gericht naar een jong publiek maar hoe herkenbaar zijn de daden van Titeuf en de reactie van zijn omgeving voor een vader. De tekeningen zijn karikaturaal wat natuurlijk de bedoeling is. Met enkele potloodstrepen een figuur op papier zetten die onmiddellijk herkenbaar is. Er hoeft niet altijd in detail getreden te worden. Een kuif, een visbokaal als bril, een rode, groene, gele pet of muts... Je weet de personages direct te herkennen.
Het verhaal is verrassend vlot, grappig, bijwijlen hilarisch en, zoals reeds gezegd, enorm herkenbaar maar in opgeblazen, uitvergrote vorm wat het net zo leesbaar en humoristisch maakt.
Met volle teugen genoten van dit dertiende deel. Voor eenmaal is dit geen ongeluksgetal.
In de bib eens de vorige twaalf delen gaan halen, zie. Alleen niet vergeten dat men hiervoor naar de kinderafdeling moet en niet de volwassenenafdeling. Wie weet wat ik daar nog zal ontdekken. :-)