Ayak + Por 2 De eenzame sultan

Het eerste album van Ayak en Por dat verscheen bij Strip 2000 werd door menig recensent opgehemeld. Drie kortverhalen verleenden meteen aan tekenaar Wilbert van der Steen en scenarist Marc Legendre een soort van cultstatus. Bleven beide auteurs na al het deze bewieroking met beide voeten op de grond. Waarbij de hamvraag is, maakt het tweede album eveneens de verwachtingen waar? Hierop kunnen we gelukkig volmondig ja antwoorden. We gaan verder waar het eerste verhaal iets of wat abrupt stopte na amper dertien pagina's. Door de kracht van de geest in de waterketel belanden Ayak een Eskimomeisje en Por, een van zes poten voorziene Poris Pertilaurus en de professor in een oosters kalifaat. Nog maar pas aangekomen slaat de plaatselijke bevolking op de vlucht. Zijn ze bang voor ons trio? Neen, de zoon van de kalief vereert zijn stad met een bezoek iets wat voor de bewoners meer een last dan een lust is. Niemand mag hem ook maar van dichtbij benaderen. Vreest men voor een aanslag op zijn leven? In het geheel niet. Ayak ontdekt al snel de ware reden. De zoon van de kalief is namelijk oliedom. Hij weet zelfs niet het verschil tussen een appel of een banaan laat staan het verschil tussen een olifant en een kameel. Toch sluiten beide jongelui al snel vriendschap en voor eenmaal tegen alle tradities wordt de persoon die de jongen benaderde niet onthoofd. Zelfs de professor smeed vriendschapsbanden met de plaatselijke potentaat. Uiteraard wordt er de rest van het album niet gepalaverd over koetjes en kalfjes waardoor het tot een saai iets zou verworden. Onze vrienden belanden nog in een zandstorm, verijdelen een revolutie en ja zelfs de kalief zijn zoon wordt opgescheept met iets wat lijkt op gezond verstand. Als dat maar goed afloopt.

Scenarist Marc Legendre (Biebel, Amoras) trekt al de registers van zijn kunnen open. Hij bied ons een mooi, modern en poëtisch hedendaags sprookje aan. Maar dan eentje van de bovenste plank. Hij gaat letterlijk alle kanten uit. Hanteert een mooi uitgebalanceerd palet van avontuur en humor. Menig striplezer denkt waarschijnlijk dat deze strip niet aan hem besteed is, maar meer leesvoer is voor de kinderen en eventuele kleinkinderen. Onderschat deze strip niet, hij ziet er bedrieglijk eenvoudig uit maar laat je niet van de wijs brengen. Deze strip is gewoon goed. Zowel qua scenario als van tekeningen. Wilbert van der Steen weet het scenario perfect uit te beelden. Hij tekent de figuurtjes in een dromerige maar gedetailleerde tekenstijl. Een tekenstijl die extra geaccentueerd wordt door de perfecte inkleuring. WG.