De hel van Niconar 2 Eeuwig schreeuwen

Hij is Niconar. Cartoonist en striptekenmeneer. Kwaadaardiger dan tienduizend duivels. Profeet der onbespreekbare gruwelen. Dit is slechts een gedeelte van de tekst die de achtercover van het nieuwste album van Niconar pseudoniem van Nick Dercon siert. Gewoon een grap of pure werkelijkheid? Helaas, werkelijkheid deze cartoonist gaat de samenleving te lijf met onvervalste pure gitzwarte humor. Een man die nauwelijks empathie vertoont met zijn medemens en onze samenleving flink op de korrel neemt met de meest afschuwelijke leugens, krankzinnige onzin en absurde vulgariteiten. Die wild om zich heen slaat met de botte bijl, loeihard tegen zere schenen aanschopt en heilige huisjes niet zomaar sloopt, maar ze gewoon met een enorme pletwals van de aardbodem veegt. Alle conflicten en problemen die onze samenleving met fluwelen handschoenen aanpakt, waaronder zelfmoord, racisme, telefoonseks en de dood gaat hij te lijf met bokshandschoenen. Waardoor de gevoelige of toevallige lezer moet uitkijken dat Niconars vuist niet midden in zijn gezicht beland.

De tekenaar weet van zichzelf dat hij over de schreef gaat, hij bevind zich niet op het scherp van de snede maar bevindt zich aan de minder goede kant van het lemmet. Hierdoor doet hij iets of wat aan zelfkastijding en laat zijn persoontje meer dan eens opduiken in de rechtzaal omwille van racistisch getinte uitlatingen. Of dit helpt? Naar alle waarschijnlijkheid niet. Na de rechtspraak vervalt hij weer in zijn oude zonden en gaat soms nog wilder te keer. Niets of niemand wordt gespaard, al wat iets of wat te kindvriendelijk wordt gaat hij te lijf. Waarbij de Smurfen, Jommeke Kuifje, Kabouter Plop en Gert en Samson meer dan eens het mikpunt zijn van zijn gewelddadige humor. Je houd van de strips van Niconar of je houd er niet van. Een gulden middenweg is er niet. Deze eigenzinnige cartoonist debuteerde bij het ondertussen opgedoekte P-Magazine, waar de lezers naar verluidt volop genoten van zijn wereldvreemde hersenspinsels. Ondertussen verschenen er reeds twee albums bij uitgeverij Syndicaat waarbij de bespreking hierboven even het nieuwste album volop in het zonnetje zet. Hoe het nu verder moet met Niconar is voorlopig koffiedik kijken. Hij gaat in elk geval door op zijn site: www.niconarsinferno.be WG.