Green Lantern (Lion) 3 Het einde

In deze na-Parijse dagen opent dit album erg pakkend. De manier waarop de politie bij aanvang van dit album de protagonist behandelt, doet immers erg denken aan wat op dit moment gebeurt in bv. België en Frankrijk.
We zien Simon Baz, een islamiet, die in een gestolen bestelwagen mét bom rondrijdt. Nadat de wagen ontploft in een verlaten fabriek, wordt hij verdacht van terrorisme. Wat de man ook vertelt, geloven doet men hem niet. Hij kan echter ontsnappen uit de handen van zijn ondervragers (die bepaald niet zachtaardig met hem omspringen) door een Green-Lanternring. Bijgevolg zitten niet alleen de opsporingsdiensten hem op de hielen, maar ook de Justice League.
Heeft de ring een goede keuze gemaakt en kan de man een oplossing bieden voor de waanzin waarin de gek geworden Guardians of the Universe het heelal storten? En wat met Hal Jordan die samen met Sinestro in het rijk der doden vertoeft? Dit zijn een paar van de belangrijke vragen die in dit afsluitende album een antwoord moeten krijgen… Moeten, want zoals de titel al aankondigt, is dit het laatste van 3 delen.
De start van dit album vind ik ijzersterk. Op een aangrijpende manier dompelt de auteur ons onder in de wereld van Simon Baz. De manier waarop hij van een gewone man evolueert naar een nieuwe Green Lantern is prachtig in beeld gebracht. Wie denkt (of vreest) dat daardoor in deze bundeling de buitenaardse avonturen en actie ontbreken, zit er naast. Al snel voert de ring ons mee naar het universum waar een titanenstrijd aan de gang is. Weergaloze actie wordt afgewisseld met de aarzelende eerste stappen van Baz in z’n gebruik van de ring. Het is aan die feilloos in elkaar geweven verhaallijnen dat je het talent van Geoff Johns herkent. Elke rechtgeaarde superheldenfan zal dan ook enthousiast zijn over dit album. Dat het verhaal netjes wordt afgerond en dat er duidelijke antwoorden worden gegeven, is een extra pluspunt.
Zoals zo vaak het geval in comics, is ook het tekenwerk weer van een erg hoogstaande kwaliteit. Vooral de enorme gevarieerdheid in de pagina-opbouw valt op. Geen indeling is te gek, maar staat wel telkens in functie van het vertelde. Niet alleen met de opbouw wordt trouwens gespeeld, ook de kaders zelf zijn onderhevig aan allerlei veranderingen. Het is dus een gedurfd, maar wel geslaagd, geheel! Ten slotte is de complexiteit van de beelden zelf vaak schitterend om te bekijken. Over schijnbaar eenvoudige beelden is duidelijk goed nagedacht en de paginagrote afbeeldingen bulken van de details waardoor je urenlang kan bezig zijn met het bekijken ervan.

Besluit: een dankbare aanvulling van de bibliotheek voor de superheldenliefhebber!