Shi Xiu 4 Heerschappij

Veertig jaar nadat hij het leven redde van Shi Xiu maakt de Brit John Barton zijn opwachting bij deze gewezen piratenleidster. Het wordt een memorabel weerzien, veertig jaar overbruggen is niet niets. John is benieuwd hoe het haar verging nadat hij door haar man Zheng Yi bijna vermoord werd toendeze hem aantrof bij het ziekbed van zijn vrouw. Dank zij de tussenkomst van Shi Xiu overleefde hij de moordaanslag en kon hij gezond en wel het pand verlaten. Zheng Yi bij wie de hoogmoedswaanzin steeds verder toeslaat wil nu hij de heerser is over de rivieren en zeeën het keizerrijk China omverwerpen. Een plan dat niet door alle kaperskapiteins wordt aanvaard. Zelfs Shi Xiu stemt niet in met het plan, ze vind het te gewaagd en wil zich niet mengen in een oorlog waar Zheng Yi niet de nodige middelen voor heeft. Een aantal kapiteins scharen zich achter haar waardoor Zheng Yi's slagkracht alsmaar kleiner wordt. Het wordt een rampzalige raid. Niet de keizerlijke troepen veroorzaken de teloorgang van Zheng Yi's vloot. Een niets ontziende tornado jaagt een groot deel van de schepen naar de zeebodem waarbij Zheng Yi verward in een aantal touwen jammerlijk om het leven komt. Er zit voor Shi Xiu niets anders op dan het bevel over de piraten op zich te nemen. Dit in samenwerking met Baozai, de pleegzoon van Zheng Yi. Samen met Baozai en de andere kapiteins wil ze de droom van Zheng Yi verwezenlijken. Hiervoor moet ze nog één keer gebruik maken van al haar talenten en haar intelligentie. Met als finale afsluiter van dit album een super verrassend einde dat we in het geheel niet hadden zien aankomen.

Het verhaal zoals opgetekend in deze vier albums tellende serie is gebaseerd op het historische personage Ching Shih (1715-1844) die zich opwerkte van prostituee tot gevreesde kaperkapitein Scenarist Nicolas Meylander liet zich inspireren door deze moedige en intelligente dame die het bevel voerde over één der grootste kapersvloten uit de geschiedenis die de Chinese wateren terroriseerden. Hij schept een beeld van een China dat we ons nauwelijks kunnen voorstellen. Hij mengt fictie en historische feiten door elkaar waardoor hij vier albums lang een aparte sfeer aan de verhalen weet te geven. Hij schets treffend de laksheid en de hoogmoed van de raadsheren die zetelen aan het keizerlijk hof. Een keizerrijk dat zich onaantastbaar waant maar dat zowel de duimen moet leggen voor het Britse rijk als voor onze kaperskoningin. De albums zijn zo opgesteld dat men weinig of geen kennis hoeft te bezitten over het toenmalige China. Tekenaar van dienst is Wu Qing Song die we kennen van de erotische serie”De schaduw en het vuur “ (Saga). Zijn tekenwerk is van topkwaliteit de bladcompositie is imposant en zijn figuren zijn overweldigend, net als de talrijke gevechtsscénes. De reeks Shi Xiu is topkwaliteit van de bovenste plank. WG.