All-New X-Men (Standaard) 2 Deel 2

Uncanny Avengers (Standaard) 2 Deel 2

Het heden is niet bepaald rooskleurig te noemen. Xavier is dood en hij is gedood door Scott. Het wordt nog erger in deze All new X-men, immers Scott werkt nu samen met Magneto en ze willen niet samenleven met de gewone mens maar een revolutie ontketenen. Beast voelt ondertussen dat zijn einde aan het naderen is en neemt een drastische beslissing. Hij trekt naar het verleden om de jonge X-men, waaronder Scott, te gaan halen. Zijn hoop is dat door die confrontatie Scott terug het recht pad op getrokken wordt. Om dat te bewerkstelligen komen Iceman, Angel, de toen nog levende Jean en de jonge Hank (nog net niet Beast geworden) en natuurlijk Scott mee naar het heden. Helemaal vlot loopt die transitie niet. De jonge Scott voelt de verwijten van iedereen ondanks dat hij de moord (nog) niet gepleegd heeft. Hij beslist dan ook om er alleen op uit te trekken. Jean krijgt in plaats van Scott de leidersplaats aangewezen maar zelf heeft ze vooral problemen met de plotse manifestatie van haar telepathische krachten. Hank wordt geconfronteerd met de stervende Beast en wil hem natuurlijk redden. Angel voelt zich uitgesloten uit de groep en Iceman vindt zijn andere versie best wel vreemd.

Dit verhaal kent een snel verloop, mede dankzij de gevatte dialogen. De humor is een geweldige contragewicht voor het af en toe wel ernstig verloop van het verhaal. Maar het slaagt niet door in de ene of andere richting waardoor dit een heel leuke actiestrip is. Daarenboven hebben we een tekenaar die een geweldige manier heeft om emoties te vertalen op de gezichten. De drama, de humor en de twijfel is allemaal uiterst expressief weergegeven. Je voelt zo aan dat er een emotionele (en waarschijnlijk ook gewelddadige) ontlading zit aan te komen, de storm hangt immers al in de lucht.

Ik was niet zeker over de new X-men want Xavier is toch altijd wel één van mijn favoriete karakters geweest, maar voorlopig beklaag ik het me hoegenaamd niet. Dit is leuk.

Ook Uncanny Avengers speelt zich af in deze wereld waar Xavier gedood is door Scott. Hier gaat het verhaal een andere richting uit. Red Skull heeft de hersenen van Xavier gestolen en op één of andere manier opgenomen in hem. Hierdoor beschikt hij over de mentale capaciteiten van Xavier, maar Red Skull is niet zo vredelievend en gebruikt die krachten dus voor andere doeleinden, met name de verovering van de wereld. Hij heeft een belangrijke les getrokken uit het verleden met name dat gewelddadige overnames geen duurzaam verovering betekenen, maar als je samen vecht tegen een gemeenschappelijke vijand, kan alles. Dus worden de mutanten de vijand en breekt er een strijd los, waarbij Red Skull zeer handig de mentale krachten van Xavier inzet. Deze verhaallijn wordt in dit deel afgesloten om meteen erna een andere verhaallijn op te starten. (en dat had ik niet verwacht dus was even wel mentaal switchen)

Wanneer de Avengers een nieuw team voorstellen, worden ze aangevallen door de Grim Reaper. Hij is eigenlijk een afleider voor het echte gevaar, met name Kang. We krijgen het verhaal hoe Thor ooit Apocalypse heeft verslagen nadat deze hem eerst vernederd had in een gevecht. Zeus vroeg hem om zich niet te revancheren, maar wie heeft hem ooit kunnen tegenhouden? En dus ging Thor op zoek naar iets om hem te doden en dat wapen kan nu wel eens de ondergang worden van de wereld. Het is afwachten hoe dit verhaal zich verder gaat ontwikkelen en of we nog terugkeren naar Red Skull, want echt af is dat verhaal toch ook niet.

Het was een beetje vreemd om halfweg zo volledig van verhaallijn te veranderen. Het duurde wel even voor ik Red Skull had afgeschreven en er niet meer op wachtte. Hierdoor weet ik ook nog niet juist welke weg men hier wil opgaan en zal het volgende deel bepalen hoe goed of slecht ik de Uncanny Avengers vind.

In het kort: All new X-men: geslaagd
Uncanny Avengers: af te wachten