Roodbaard integraal 6 De schrik van de zeven zeeën 6

Deze zesde integrale van Roodbaard bevat de verhalen “Khaïr de Moor”, “De gevangene van de Moren” en “De helleschuit”. Dit zijn de nieuwe titels van de verhalen die als delen 14, 15 en 16 verschenen. Het zijn de vertalingen van de Franse titels en wijken wat af van de titels die we al jaren kennen. Zo kennen we “Khaïr de moor beter” als “Strijd met deBerbers”.

Het zijn de laatste albums die getekend zijn door Hubinon. Het is jammer dat deze integrales eigenlijk maar drie albums omvatten omdat deze drie verhalen geen afgerond verhaal vormen, daarvoor moeten we ook nog deel 19 uit de reeks “Hellevuur” lezen (de tussenliggende verhalen uit de originele nummering zijn oudere verhalen.

Alles begint in New Orleans als een vreemde man Roodbaard wil inhuren om een schip te onderscheppen dat richting Genua vaart. Hij zou een zekere Caroline de Murators moeten vermoorden, een jonge vrouw die aan boord is en richting Europa reist om haar familie te leren kennen. Ze is namelijk de enige erfgename van de hertog van Mantoue. Als hij zou sterven zonder erfgenaam gaat zijn hertogdom over in de handen van Oostenrijk.

Roodbaard weigert de opdracht, meer nog hij en zijn zoon Eric snellen ter hulp. Ze kunnen echter niet vermijden dat Caroline in de handen valt van de Moorse piraten in Algiers. Het is jammer om meer over de plot vrij te geven want, naast een paar schoonheidsfoutjes (zo zou Caroline een arme wees zijn, maar dan blijkt ze te zijn opgevoed door een gouvernante), schotelt Charlier ons toch weer een spannend verhaal voor.

Net zoals in veel andere Roodbaard verhalen is de hoofdrol eigenlijk weggelegd voor zijn pleegzoon Eric. Zo is Roodbaard in “De gevangene van de Moren” op weg naar Amsterdam om er zijn nieuwe Zwarte Valk te gaan ophalen dat specifiek naar zijn eisen is gemaakt. Roodbaard en de zwarte valk spelen dan ook een prominente rol in het derde deel uit deze bundeling. De titel “De helleschuit” verwijst dan ook naar de moordmachine die de nieuwe zwarte valk is geworden. Eigenlijk is de nieuwe Zwarte Valk veel te sterk waardoor de sluwheid en de tactiek van Roodbaard minder belangrijk worden en dus ook het verhaal minder spannend, al is de scène in de haven van Algiers waarin de Zwarte Valk zijn duivels ontbind wel redelijk indrukwekkend te noemen!

Naast de drie albums en het dossier bevat deze integrale ook een zwart wit verhaal: “De Cobra”. Daarin gaat Roodbaard weer erg sluw te werk om een volgeladen galjoen van de Spanjaarden te stelen. Hij wordt echter door de piratenkoning van Tortuga de Cobra vergezeld die ook een deel van de buit wil bemachtigen.

In het dossier in het begin van het album gaat het deze keer over Gilles Chaillet die ook hielp tekenen, alle maritieme en luchtvaartreeksen van Charlier, maar het interessantste is een interview met Michèle Hubinon, de dochter van de tekenaar.

Kortom ook dit zesde deel is er weer eentje om duimen en vingers bij af te likken, al moeten we wel wachten op de volgende integrale als we het einde van het verhaal willen lezen.