Trashed 1 Trashed

Derf Backderf kennen we nog van 'Mijn vriend Dahmer' (zie ook dit interview), wat vertelde over zijn jeugdervaringen met de toekomstige psychopaat en seriemoordenaar Dahmer. Je kan bijna niet een verhaal bedenken dat daar verder van af staat dan eentje over vuilnismannen. Toch is dat wat hij gedaan heeft. Het was dan ook met een grote hoeveelheid nieuwsgierigheid dat ik aan het wachten was op deze vertaling.

Backderf heeft heel wat watertjes doorzwommen in zijn leven en op een bepaald moment was hij ook effectief vuilnisman. Hij kan dus met gemak uit persoonlijke ervaring spreken over hoe het leven is als een vuilnisophaler en wat ze voor, tijdens en na hun werk allemaal meemaken (de stank die je overal mee heen sleept bijvoorbeeld). Maar hij vult dit aan met hoe afval bekeken wordt en hoe het verwerkt wordt ... dat laatste is eigenlijk meer over hoe weinig we met het afval doen, recyclage en hergebruik zijn slechts kleine druppeltjes op een heel hete plaat. Natuurlijk kan je gaan zeggen dat dit in de USA is en dat er daar weinig aan afval wordt gedaan en wij, Belgen, zijn net heel goed in recyclage, toch? Wel, 1,3 kg huishoudafval per persoon per dag in de USA en bij ons .. *tromgeroffel* .. 1 kg per persoon per dag... ja, echt geweldig beter hé.. niet! Dit boek drukt je wel eens met de neus op de feiten, hoe onsmakelijk en stinkend ze ook zijn en dat op een manier dat je echt wel beseft dat we niet goed bezig zijn, zonder dat er met de groene vlaggen gezwaaid wordt. Dit zijn gewoon de feiten en dat is veel ontnuchterend dan welke one-liner dan ook.

Het is echter niet allemaal kommer en kwel, integendeel zelfs. Het gaat meestal niet over de zware dingen des levens, maar over het leven van alledag voor een vuilnisman. Wat ze allemaal tegenkomen en meemaken, grenst af en toe aan het onwaarschijnlijke, maar hun humor, hoe sarcastisch en cynisch ook, houdt dit verhaal aan de leuke kant. Geen belerend toontje, maar eentje dat met de glimlach doet nadenken en dat is zeer sterk. Ik heb dit dan ook met veel plezier in één ruk uitgelezen.

De tekenstijl van Backderf is aan de ene kant zeer geloofwaardig, maar aan de andere kant ook weer totaal niet realistisch. Dit lijkt misschien een tegenstelling, maar zijn figuren hebben verhoudingsgewijs een te groot hoofd, de gewrichten plooien al eens raar en de houdingen zijn soms nogal stijf, niet realistisch dus. Daar tegenover wordt het vuil in al zijn vormen en formaten overtuigend weergegeven alsook al de neveneffecten zoals de geur.. neen, het is zeer duidelijk wat het afval is!

In het kort: absoluut een aanrader!