Wonder Woman (Lion) 3 Tranen

Spider-MAN
Super-MAN
Ant-MAN
Iron MAN
BatMAN
...en nog een hele serie andere superhelden met geen MAN op het einde van hun naam, maar die toch van het mannelijke geslacht zijn, tonen aan dat de wereld van hoofdrol vertolkende superhelden vooral een mannenbastion is. Gelukkig zijn er ook een aantal reeksen die het vrouwelijke kunnen in de picture zetten. Wonder Woman is zo’n reeks die bovendien een welgekomen afwisseling biedt in het genre.

Je hebt zo van die goden (over de mensen spreek ik me niet uit) die graag een scheve schaats rijden. Zeus, de oppergod van de Grieken, is zo iemand. Hij verwekte reeds menig kind bij een sterfelijke aardse vrouw. Zola bracht een kind van hem ter wereld, maar dat blijkt volgens het orakel mogelijks een bedreiging te vormen voor de mensheid en in uitbreiding van de tijd. De baby werd echter ontvoerd door Hermes en het moet dan ook niet verwonderen dat verschillende (half)goden uit zijn op het weervinden van dit kind. Wonder Woman zet alles op alles om Zola haar kind terug te bezorgen en roept daarom alle kinderen-halfgoden van Zeus bij elkaar. Enfin, die welke nog leven of willen komen...
Het boek begint met het verhaal “Het hol van de minotaurus” en vertelt over hoe Wonderwoman aan een aantal van haar vaardigheden komt en hoe ze tegen de schenen heeft geschopt van de god War. Dit verhaal vormt een belangrijke introductie van de relatie van onze superheldin met die god want hun onderlinge verstandhouding blijkt niet eenvoudig en dat komt gedurende het hele boek mooi tot uiting. Toch kan Wonderwoman niet anders dan op hem een beroep doen omwille van het feit dat hij een volwaardige God is.
Op het zelfde moment is na 7 millennia de eerstgeborene van Zeus aan de oppervlakte gekomen op Antarctica en hij is vast van plan om zich te wreken. Misschien is hij het wel die de echte bedreiging vormt...

Na het eerste deel krijgen we afwisselend te lezen hoe de zoektocht naar de baby verloopt en hoe ‘de Verminker van Zielen’ zich in Antarctica voorbereidt op z’n taak. De overgangen verlopen soepel en tonen de bekwaamheid van Brian Azzarello om een boeiend verhaal te vertellen. Nergens lijkt hij de zaken te lang te rekken of te bondig te vertellen. Je blijft gedurende de 7 issues die dit boek bundelt, mooi mee met de vertelling
Binnen het geheel van de recentere superheldenstrips, vormt dit verhaal een welgekomen afwisseling omdat goden en halfgoden centraal staan. Ook worden we niet getrakteerd op een of ander episch ruimtegevecht waarin allerlei wezens staan te dringen om elkaar uit te moorden. In de plaats daarvan krijgen we enkele confrontaties tussen (half)goden en die draaien lang niet enkel om (fysieke) krachtmetingen.

Het is op deze site al menigmaal verwoord, maar uitgeverij RW verwent ons met prachtige bundelingen die veel waar voor hun geld bieden. Dat is voor dit boek niet anders.
Besluit: dat het niet steeds een man moet zijn in de hoofdrol om een goed superheldenverhaal voorgeschoteld te krijgen, wordt bewezen door dit album.Vrouw(en) aan de top!