Sherlock Holmes Crime Alleys 1 Probleem nummer 1

Als er één mythisch figuur is die meer dan honderd jaar later na zijn verschijnen nog steeds tot de verbeelding spreekt dan is het zeker en vast Sherlock Holmes. Ontelbare boeken, films, televisieseries en strips zagen reeds het daglicht omheen deze ongewone speurneus. Hij werd oorspronkelijk opgevoerd als detective in de 18de eeuw maar vind ondertussen net zo goed zijn draai in onze hedendaagse tijd. Iets wat televisiemakers heel wat armslag bied om nieuwe avonturen van deze schier onverslijtbare en tijdloze held te creëren. Uiteraard kijken wij zoals het hoort naar de Sherlock in stripuitvoering. In de “Collectie 1800” van uitgeverij Daedalus verschenen ondertussen al twee afgewerkte tweeluiken en het eerste deel van een derde tweeluik. Waarin we ons bevinden in mei 1876. Een verhaal dat zich dus afspeelt voor dat Sherlock Holmes ook maar zijn debuut maakt in een roman van Conan Doyle zijn geestelijke vader. Holmes eerste verhaal: “Een studie in rood” verscheen immers pas in 1887. Wat voor scenarist Sylvain Cordurié een schier onbeperkte mogelijkheid geeft om de jaren van Sherlock voor zijn avonturen in roman in beeld te brengen. Hij toont ons een nog jonge Sherlock waarbij dokter Watson in geen velden of wegen te bespeuren is. Toch heeft onze held reeds vrienden bij Scotland Yard, een bureau dat hij beschuldigd van incompetentie en laksheid bij het oplossen van moordzaken. Ondanks deze beschuldigingen doet deze organisatie, zij het met de nodige tegenzin, beroep op zijn diensten.

Het geheel speelt zich af in Londen waar al een tijdje mensen met een bijzondere gave of eigenschappen op mysterieuze wijze spoorloos verdwijnen. Als dan ook nog Holmes vriend Ron Jantscher, een vermaard violist die inwoont bij Sherlock, wordt ontvoerd beland hij in een uiterst integrerend avontuur. Waarin hij niet alleen voor het eerst kennis maakt met zijn eeuwige aartsvijand Henry Moriarty maar ook met diens zoon James. Een gluiperd die vanuit de bende zijn vaders gezag langzaam maar zeker ondermijnd. Wat meer dan eens tot hoogoplopende spanningen leid. Door vader en zoon Moriarty maakt Holmes voor het eerst kennis met de georganiseerde misdaad. Het verhaal zit mooi in elkaar, begint met een spannende openingsscène, vlakt een paar pagina's af en gaat dan plots weer in volle vaart vooruit. Tekenaar Laci geeft het potlood na twee tweeluiken door aan Alessandro Nespolino. Deze brengt het verhaal uitstekend in beeld in wel iets minder gedetailleerde tekeningen dan Laci. Wat dan weer positief is, is dat de gezichten van de personen beter herkenbaarder zijn en minder statisch. Het album wordt afgesloten met een pracht van een cliffhanger wat ons dan weer halsreikend naar het volgende album doet uitkijken.. WG.