Louca 1 De aftrap

Louca is een dromende, wat onhandige tiener. Zijn punten vlotten totaal niet, op het randje af van dubbelen als hij zijn slechte scores niet ophaalt. Het succes met de meisjes is gering, zijn prestaties in het voetbalteam evenzo. Niets rooskleurig onder de zon, dus. En toch!!! Op het moment dat hij radeloos besluit om de examens te ontvreemden uit de leraarskamer komt hij Nathan tegen. Nathan is een knappe Adonis, super begaafd, gevoel voor humor en het hart op de juiste plaats. Oh ja, haast vergeten: en overleden. Deze geest neemt het voor Louca op, zal hem door de examens leiden, wordt zijn persoonlijke coach voor de voetballessen en zal hem bijgevolg door deze donkere periode leiden.

Verhalen met levenden die geholpen worden door geesten, nieuw is het niet. Private Ghost, Halloween,... origineel kunnen we het allemaal niet noemen. Bruno Dequier voegt er nog een aspect aan toe wat het allemaal wat opsmukt, namelijk humor. Louca is een heel herkenbaar personage die zich in een stadium bevindt waar we allemaal zijn doorgegaan: de puberteit. De een al wat vlotter dan de andere maar het gros van de lezers zullen wel dezelfde ervaringen hebben meegemaakt. Dat Dequier dit vermengt met de nodige dosis humor geeft het deze extra dimensie die je over het herkenbare tilt. Ook al lijkt de strip zich te willen enten op de tienerleeftijd, een wat gezapiger en volwassener persoon, ja zelf van middelbare leeftijd (en ik spreek hier niet louter voor mezelf) kan hier toch wel genieten van het verhaal, de grappen en de stunteligheid van Louca.

Geslaagd met vlag en wimpel en bovendien zomaar eventjes 76 pagina's dik met nog eens extra 3 pagina's uitgewerkte personages. En dit alles voor de prijs van een doorsnee paperback? Rare jongens, die van Strip2000