Ekhö de spiegelwereld 4 Barcelona

Arleston blijft me verrassen (ok, toegegeven, soms ook in de negatieve zin)! Veel van z’n bekende werken heb ik reeds in huis, maar de reeks Ekhö had ik nog niet in de boekenkast omdat een mens nu eenmaal keuzes moet maken. Ik vrees echter dat na het in handen hebben van deze vierde telg, de rest ook gauw de weg naar m’n verzameling zal vinden!
Arleston blijft z’n favoriete genre (fantasie) trouw maar voegt er in deze reeks geen snuifje magie aan toe, hoewel er hier en daar wel degelijk zaken zijn die aan het bovennatuurlijke doen denken.
Wie de reeks niet kent en enige achtergrondinfo wil over het parallelle universum waar deze verhalen zich afspelen: recensie 1 en recensie 3 bieden uitkomst.
Na avonturen in het alternatieve New York, Parijs en Hollywood is het nu de beurt aan Barcelona. In dit deel: Grace, de vriendin van hoofdpersonage Fourmille, is opgesloten omdat ze verdacht wordt van diefstal. Fourmille en Podrov reizen naar Barcelona om het tegendeel te bewijzen. Dat de geest van een kat regelmatig Fourmilles lichaam overneemt, maakt de zaken behoorlijk ingewikkeld… of net niet?!
Dit album spreekt me in het bijzonder aan omdat er heel wat elementen zijn die verwijzen naar bestaande zaken. Zo is er bijvoorbeeld het probleem met de kat die in de huid kruipt van Fourmille. Dit houdt een verwijzing in naar Schrödingers kat. Deze natuurkundige probeerde via een gedachtenexperiment aan te tonen dat een kat zowel dood als levend kan zijn. (Zie Wikipedia voor wat meer uitleg.) Maar er zijn ook de meer herkenbare elementen zoals Gaudi’s onvoltooide meesterwerk Sagrada Familia. Ten slotte zijn ook in de namen verwijzingen naar onze wereld te vinden. Colt Rain is bv. een afgeleide van jazzsaxofonist John Coltrane. En zo zijn er nog heel wat zaken te vinden, meer dan u en ik waarschijnlijk kennen en/of kunnen ontdekken.
De talrijke verwijzingen naar ons universum, de opbouw van het (detective)verhaal en het snuifje humor maken dat dit deel een waar genoegen is om te ‘consumeren’!
Tekenaar Barbucci, die velen zullen kennen van z’n sciencefiction-verhalen Sky Doll, is de perfecte bondgenoot van Arleston om dit verhaal gestalte te geven. Net zoals het verhaal, bevatten ook z’n tekeningen tal van grappige details die niet noodzakelijk zijn voor het verhaal, maar die het lezen zoveel aangenamer maken. Ik zou hier tal van voorbeelden kunnen geven, maar het is leuker als u het zelf kan ontdekken. Tip: blijf vooral lang genoeg stilstaan bij de afbeeldingen die een groter geheel weergeven, daar is over het algemeen héél wat te ontdekken.

Besluit: een erg amusant verhaal met een verhaal dat meer dan genoeg om het lijf heeft om velen te kunnen bekoren! Op naar Rome… :-)