Psy Carl 3 Totaal omgedraaid

Psychiaters duiken meer dan eens op in de strip. Deze zogenaamde zielenknijpers worden over het algemeen niet op hun best in beeld gebracht. Veelal worden ze overladen met allerlei tics en onhebbelijkheden, waardoor bij de lezer, de bestaande vooroordelen tegen deze groep van hulpverleners nog eens extra in de verf wordt gezet. Iets wat benadrukt wordt in de strip: “De Psy” van Bédu en Cauvin en “Sigmund” van Peter de Wit. Het rijtje van deze deze psychiaters, om er maar een paar te noemen wordt nu aangevuld met “Psy Carl”. Een psychiater ontsproten aan het brein van Vlaming Ben Seys. Een man die we reeds kennen van de gagstrip: “Eddy & Caddy”. Een strip die ons twee malloten voorschotelt die mening golfterrein onveilig maken. Ben Seys werd tevens al een tijdje terug voorgesteld als de opvolger van tekenaar Pom. Op een nieuw verhaal van Piet Pienter en Bert Bibber is het nog even wachten, maar ondertussen werden al een aantal covers van deze reeks hertekend door Ben. Iets waarin hij met vlag en wimpel slaagt.

Maar we wijken af van ons onderwerp. Terug naar Psy Carl, een iets of wat statisch figuur, die veelal niet zelf het woord voert, maar zijn patiënten volop de ruimte bied om hun problemen te bespreken. Niet zomaar patiënten, zowel het mensdom als het dierenrijk of allerlei dagelijkse gebruiksvoorwerpen kunnen bij deze psychiater aankloppen. Hierdoor belanden er de meest vreemde creaturen op zijn sofa. We zetten er even een paar op een rij: een gebuisde loodgieter, een pluchen teddybeer, een smartphone met trilproblemen en als afsluiter, we gaan ze uiteraard niet allen opnoemen, een clown die niet serieus genomen wordt. Ben Seys weet dit alles op een schitterende manier in beeld te brengen. De figuren die hun opwachting maken bij Psy Carl brengen hun problemen tot uiting in de vorm van spreuken, gezegden of uitdrukkingen die meer dan eens in onze samenleving opduiken. Uiteraard aangepast aan de persoon die op de sofa van de psy terechtkomt. Iets wat Ben Seys perfect weet uit te buiten. Door deze woordspelingen en grapjes word het geheel opgetild naar een hoger niveau. Schrik niet bij het doornemen van de strip. De pagina's in het boek werden niet verkeerd afgedrukt of verkeerd gebundeld. En dat is nu net het geinige van het geheel. Men kan deze strip op twee manieren lezen. Eens men de strip openslaat leest men best alle rechterpagina's, waarna men de strip omdraait en men opnieuw de rechterpagina's kan lezen. Hierbij ontdekt men dat de figuren die bij de eerste lezing opduiken in de strip, opnieuw hun opwachting maken bij het omdraaien van de strip. Uiteraard niet met dezelfde tekst, ze worden opnieuw ten tonele gevoerd met een aan hen aangepaste versie. Van Psy Carl verschenen er ondertussen al drie albums uitgegeven op oblong formaat. We hebben ze allen gelezen en kunnen u meegeven, dit is humor van de bovenste plank. WG.