Old pa Anderson 1 Old pa Anderson

We bevinden ons in het jaar 1952 in Mississippi. Om de strip even te dateren een kleine achtergrondinformatie over deze periode. In 1865 was het Zuiden verplicht om alle slaven, die voor het grootste deel zwart waren, vrij te laten. Dat dit tegen de zin was van de blanke bewoners is algemeen geweten. De meeste slaven bleven waar ze waren. Van slaaf gingen ze werken voor een hongerloon. Op papier kregen ze dus dezelfde rechten als 'de blanke' maar daar bleef het zo wat bij.
De Zuidelijke staten maakten enkele weten die beter gekend waren als de 'Jim Crow-wetten' of 'The Black Code', wat de inhoud beter beschreef. De bedoeling was om de blanken te scheiden van de zwarten. In 1896 erkent het opperste gerechtshof het recht van staten om een appartheidspolitiek te voeren volgen het principe 'separate but equal'. De zwarten worden dus weer alom onderdrukt en vernederd, gestraft op de meest gruwelijke manieren en elke reden was een goede reden om deze negros aan de eerste de beste boom te hangen. Over de 19de eeuw veranderde er dus bitter weinig, ja zelf tot in het jaar waar dit verhaal zich afspeelt. En in wezen: de KKK bestaat nog altijd, niet.
Old Pa Anderson lijkt een man die zijn lot heeft aanvaardt, een lot dat hem nochtans niet gunstig gezind was. Zijn kleindochter is op zeer jonge leeftijd vermist. Iedereen weet dat daar blanken achter zaten maar men houdt de kiezen op elkaar. Vooral de vrouw van Old Pa heeft hier enorm onder te lijden. De vrouw sterft van ouderdom maar dus ook van verdriet. Voor Old Pa staat er nu niets meer in de weg om zijn kleindochter te wreken.
Ik moet het zeggen, het heeft lang geduurd voor ik een strip van vader en zoon Hermann kon smaken, maar met deze hebben ze een zeer emotioneel verhaal op papier gezet tegen een voor de zwarte medemens verschrikkelijke tijd. Goed gedocumenteerd vertellen ze het verhaal van een gezin, verscheurd door het verleden. De underdog die de overhand neemt, het is bijna schering en inslag maar bij 'Old Pa Anderson' heb je al onmiddellijk partij getrokken, nog voor het verhaal effectief in gang schiet.
Ook het gevoel dat Hermann het onderwerp ter harte draagt geraak ik maar niet kwijt. Zijn tekeningen zijn, ja hoe zegt men dat, affer dan wat we de laatste tijd van hem gewoon zijn. De laatste Jeremiah's en one-shots gaven het gevoel dat het wat snel snel moest gaan. Bij 'Old Pa' verdwijnt die indruk als sneeuw voor de zon. Yves H. heeft veel krediet gekregen wat zijn scenario's betreft maar met dit verhaal heeft hij hopelijk de weg gevonden om zijn publiek te bekoren.

'Old Pa Anderson' is dus ook weer een strip die hoog zal eindigen in mijn lijstje van 2016.
Verrekt, wat zijn we al verwend dit jaar.

Leuk weetje: als je de titel Old Pa Anderson googelt, even tussen aanhalingstekens zetten of de borsten springen uit je scherm. :-)