100 Bullets INT 1 First Shot, Last Call

Wat gebeurt er als je te horen krijgt dat alles wat er de afgelopen jaren misgelopen is te wijten is aan 1 bepaalde persoon. Je krijgt alle bewijzen mooi op een presenteerblaadje en bovendien krijg je een pistool en 100 kogels die volledig niet te traceren zijn. Wat je met deze gegevens en met het pistool doet mag je zelf beslissen. Dit is het achtergrondgegeven van de serie 100 bullets. In deze serie door Brian Azzarello and Eduardo Risso worden de verhalen verteld van meerdere personen die dit aanbod krijgen en hoe ze hier mee omgaan. Zo maak je in de eerste verhaal lijn kennis met Dizzy, die net als ze uit de gevangenis komt, agent Graves ontmoet. Deze beweert dat haar man en kind niet door een rivaliserende bende vermoord zijn zoals ze steeds had gedacht, echter door twee corrupte agenten. Nadat ze het aanbod van het wapen en de kogels krijgt, weet ze niet onmiddellijk wat te doen, en is het pas nadat ze doorkrijgt welke rol iedereen in het verhaal gespeeld heeft dat ze besluit het pistool te gebruiken.
De tweede verhaallijn brengt ons bij Lee Dolan, ooit een succesvol restaurant uitbater, echter aan lager wal geraakt nadat er op zijn computer kinderporno aangetroffen werd. Ook hij wordt gecontacteerd door agent Graves, die hem verteld dat de kinderporno bewust op zijn PC werd gezet en wie dit wel gedaan heeft. Daarop besluit ook Lee uit te zoeken waarom iemand hem dit heeft aangedaan.

100 bullets is een uitgave van Vertigo, typerend is de simpele tekenstijl met een nog simpeler en vooral donker kleurgebruik. Dit samen met het groffe taalgebruik geven een juiste sfeer aan de comics om het verhaal geloofwaardig over te doen komen. Bovendien is het niet zo dat elk verhaallijn possitief afloopt, zoals dat ook in het echte leven gebeurt.

100 bullets is een serie die al meerdere Eisner en Harvey awards gekregen heeft, waaronder voor deze voor beste serie. En om eerlijk te zijn verdient deze serie deze ook. Na het lezen van deze eerste twee verhaallijnen ben je zeker geboeid wat er in de volgende delen gaat gebeuren. En hoop je vooral dat er een tipje van de sluier wordt gelicht waarom deze agent Graves dit aanbod doet, al snel merk je dat telkens in de verhaallijnen er een vraag wordt beantwoord er weer enkele andere opgeworpen worden. Maar dit maakt de serie zeer verslavend. Voor degene die het volledige verhaal willen lezen zullen nog even moeten wachten, het einde van de serie is in zicht, momenteel zit de uitgave ergens midden negentig, en de grote finale aflevering is gepland, hoe kan het ook anders, voor album 100.