Man van het jaar 5 1871

De conceptseries schoten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond, soms was de opzet doordacht zoals in ”Uur U” waarin men een soort alternatieve werkelijkheid toonde als een belangrijke gebeurtenis nu net anders was verlopen. Andere opzetten waren redelijk ridicuul zoals “7” waarbij ieder verhaal gewoon zeven hoofdpersonages had. Bij “man van het jaar” staan er belangrijke historische momenten centraal, maar dan vanuit het oogpunt van iemand wiens naam in de loop der geschiedenis verloren is gegaan, maar toch zijn stempel heeft gedrukt op die gebeurtenis. Ieder album is een afgewerkt verhaal en wordt gemaakt door een ander auteurskoppel. Voor dit verhaal werden Jean-Pierre Pécau en Benoit Dellac aan elkaar gekoppeld. Dellac kennen we al als tekenaar van Missi Dominici en het vijfde evangelie. Pécau heeft al ruimschoots zijn strepen verdient als scenarist van onder meer “Uur U”, “de verborgen geschiedenis” en andere arcanas.

In dit deel staat de commune van Parijs uit 1871 centraal. Dit is een opstand die bloedig werd neergeslagen, ten tijde van de laatste Frans-Pruisische oorlog. Doordat dit een echt stukje Franse geschiedenis betreft, is het hier minder gekend waardoor het ook al moeilijker wordt om het verhaal goed te volgen. Het hoofdpersonage is Abdullah, een wees die als kindslaaf cadeau werd gedaan aan Antoine d’Abbadie toen hij de bronnen van de Blauwe Nijl zocht. Hij adopteerde Abdullah echter en voedde hem op als zijn eigen zoon. Als vreemdeling in Frankrijk kan de jongeman moeilijk aarden en hij sluit zich dan ook aan bij het leger. Hij speelt zelfs een heldenrol bij de slag van Solferino, maar toch vinden we hem tien jaar later terug als schutter bij de commune.

Bij dit soort reeksen heb je meestal een afwisseling van sterke en minder goede albums. Er hangt veel af van de auteurs, en hun verhaalkeuze. Persoonlijk vind ik dit deel een van de mindere delen tot nu toe. Dit hangt deels af van de keuze van het thema van de commune waar ik eigenlijk niets van wist, maar ook Abdullah laat me koud. Ik kan niet zo goed overweg met zijn beweegredenen en daardoor sleept het verhaal me dan ook minder mee.