De man zonder geweten 1 De man zonder geweten

Jesuit Joe is een Indiaan uit Canada. Hij doet zich voor als een Canadese mounty, de bereden Canadese politie, en heeft de gewoonte om zijn slachtoffers te scalperen. We zien zijn reis door het koude Canada en zijn ontmoeting met een echte mounty.

Zoals zo vaak bij de strips van schrijver en tekenaar Hugo Pratt is Jesuit Joe wel de hoofdpersoon, maar allerminst een doorsnee held. Hoewel hij genadeloos is heeft hij toch ook zijn eigen logische denkwijzen waarin je je als lezer wel in kunt verplaatsen. Zo redt hij een baby uit de handen van zijn ontvoerder, maar in plaats van hem naar zijn ouders terug te brengen geeft hij het aan een Inuit (Eskimo) gezin. Zijn filosofie is dat als de ouders hun kind laten ontvoeren deze het niet waard zijn om een kind op te voeden.

Er is in 1991 ook een film, Jesuit Joe getiteld, van deze strip gemaakt. Deze staat helemaal op youtube. Omdat ik de taal niet machtig ben, hij is in het Frans, heb ik hem alleen maar vluchtig door gekeken. Het lijkt er op dat hij de strip nauwkeurig volgt. Hoewel hij maar een 6,8 krijgt op de Internet Movie Database lijkt het me toch een goede film, die helemaal in de stijl van Hugo Pratt is gemaakt. Er zijn hele scenes waarin er niets gezegd wordt. Deze stiltes in combinatie met de wijde, besneeuwde landschappen komen indrukwekkend op mij over. Waarschijnlijk is de reden van het lage cijfer op de Internet Movie Database dat de film langzaam over komt op het tegenwoordig jachtige publiek. Tegenwoordig moet alles flitsend en snel zijn. Zelf wordt ik daar wel eens moe van en is dit een welkome verademing. Als ik deze film ooit tegen kom met Nederlandse of Engelse ondertitels zal ik hem zeker niet laten liggen.

Even terug naar de strip. Wat ik ook altijd interessant vind is wanneer er een paar pagina’s achtergrond informatie wordt gegeven. Ook deze strip heeft twee pagina’s uitleg over de Royal Canadian Mounted Police.

De man zonder geweten op Ratatouille TV