Gloria victis 2 De tol van de nederlaag

Twaalf jaar terug kwam de vader van Aelio om het leven bij wagenrennen in het Colosseum. Hij zwoer toen de dure eed dat hij nooit of nooit hetzelfde lot als zijn vader zou ondergaan. Maar zeg nooit nooit, de mens beslist maar het lot beschikt. Laat ons zeggen dat in dit album het lot heel wat in petto heeft voor Aelio. Bij aanvang van het album werkt hij als paardenverzorger bij de eigenaar van een renstal. Een veilig onderkomen waar hij dagelijks de paarden van zijn heer klaarstoomt voor de komende wagenrennen. Iets wat niet naar de zin is van de huidige menner van het span paarden. Hij ziet in deze jonge knaap een gevaarlijke rivaal die een heel wat betere prestatie neerzet dan hijzelf. Meer dan eens is er een meningsverschil tussen beide mannen, zeker als de menner dan ook nog eens de vriendin van Aelio wil inpikken. Een slavin, in dienst van de vrouw van Aelio’s meester. Als de meesteres ontdekt dat Aelio houd van haar slavin, verwacht ze hem in haar sponde, iets wat hij niet kan weigeren. Weigeren staat gelijk aan de verkoop van zijn geliefde. Als de grote dag van de wagenrennen nadert zet zijn heer, tegen beter weten in, heel zijn kapitaal in op zijn span paarden. Als dan op de koop toe de wagenmenner van Aelio’s werkgever dronken gevoerd wordt door de man die Aelio’s vader de dood injoeg, dan wordt de opgebouwde spanning om te snijden. Tegen zijn zin neemt Aelio de teugels van het span in handen en gaat hij noodgedwongen de confrontatie aan met de moordenaar van zijn vader en de overige deelnemers. Het wordt een waanzinnige rit met een dramatisch einde en verstrekkende gevolgen voor onze held.

Het scenario van Juanra Fernàndez zit perfect in elkaar. Nergens zijn er losse eindjes te vinden. Niet alleen knipt hij in dit album een aantal draadjes door, maar tevens zet hij nieuwe krijtlijnen uit die de loop van het verhaal compleet veranderen. Hij schrikt er niet voor terug om een aantal hoofdfiguren op te offeren, maar presteert het zelfs om er een aantal nieuwe sterke figuren aan toe te voegen. Fernàndez weet een broeierig sfeertje op te wekken waarin haat, geweld, oude te vereffenen rekeningen en geldgewin de boventoon voeren. Tevens weet hij een spannende race op poten te zetten, waarbij de wagenrennen in de filmscène uit de legendarische film: “Ben Hur” als het ware in het niets verzinken bij de race die doorgaat in dit album. Mateo Guerrero weet het scenario perfect uit te tekenen. Schotelt ons prachtige tekeningen voor met oog voor detail. Zijn tekeningen vertonen slechts de hoogstnoodzakelijke decors maar stralen kracht en perfectie uit. De race, die ongeveer tien pagina’s beslaat, zijn het orgelpunt van het verhaal. Zij zijn het moment waarop Aelio’s leven voorgoed veranderd en hij zijn eigen lot in handen moet nemen. We kijken alvast uit naar: “Nemesis de nummer drie uit de serie. WG.