The Making of Agent 327 5 50 Jaar Agent 327

Grutjes-nog-an-toe! Wat een geheim agent al niet moet doen om incognito op zijn kantoor te komen. Met deze woorden voegde Agent 327, het alias van Hendrik Ijzerbroot, een nieuwe dimensie toe aan het Nederlandse stripverhaal. Agent 327 is één der bekendste creaties van Martin Lodewijk, een man die behoord tot de godfathers van de Nederlandse strip. Die niet alleen leuke scenario’s (“Rode Ridder”, “Storm”...) uit zijn mouw weet te toveren, maar die ook nog een aardig stukje kan tekenen. We begrijpen nog steeds niet goed, waarom bovenstaande uitdrukking, samen met Agent 327 tot op heden nog niet als Nederlands erfgoed werd erkend. Alhoewel, in den beginne zat het er niet echt in dat Agent 327 een lang leven beschoren was. Het oorspronkelijke idee werd aangeboden aan Jan Kruis, met als doel: een persiflage maken op James Bond. Maar Jan die niet echt voeling had met detectives en geheimagenten, schoof de klus door naar Martin. Wiens eerste Agent 327- verhaal gepubliceerd werd op 11 mei 1966 in “Pep 6621” . Een verhaal dat oorspronkelijk bedoeld was als een one-shot. Het was helemaal de bedoeling niet om ermee door te gaan. Toen vroeg de uitgever een tweede verhaal, een derde… en de rest is stripgeschiedenis.

Om de verjaardag van Agent 327 eens extra in de verf te zetten brengt “Uitgeverij L” in de serie: “The Making of Agent 327” een mooi huldealbum. Waarbij niet alleen gefocust wordt op de jarige job, maar waarbij Martin, net als zijn creatie, in de bloemetjes wordt gezet. Het boek bied ons een uitgebreid tijdsbeeld door de jaren heen. Waaruit blijkt dat personages, gebouwen, voertuigen, klederdracht en politieke functionarissen, die opduiken in de strip, niet zomaar ontsproten zijn aan zijn brein. Hij bied ons via zijn Agent 327 strip een tijdsbeeld dat hijzelf aan den lijve ondervonden heeft. Hierdoor verwerkt hij kleine en grote belevenissen die in zijn leven belangrijk waren doorheen zijn strips. Het album wordt geopend door een voorwoord van de al even bekende tekenaar Dick Matena. Die op zijn eigen ludieke manier Martin Lodewijk en Agent 327 even onder de loep neemt. Een voorwoord dat hun jarenlange vriendschap nog eens extra in de verf zet. Tevens wordt er gefocust, op het gene wat we weten of niet weten van Agent 327. Zijn hobby’s (als hij die al heeft), zijn gevechts- en schutterstechnieken en nog 1001 en één dingen meer. Uiteraard mag Olga Lawine niet ontbreken in dit jubileumalbum. Waarbij we ons de vraag stellen, net als de samensteller van het boek, hoe zit hun relatie nu in elkaar? Met als afsluiter van het album: Wat kunnen we nog meer verwachten van Agent 327? Dit is een vraag die zomaar niet in één, twee, drie beantwoord kan worden. Het album bied tevens uitgebreid aandacht aan illustraties en schetsen en brengt het allereerste kortverhaal en het voorlopig laatste album ( “De Daddy Vinci Code”) opnieuw onder de aandacht. Deze jubileumeditie mag zeker en vast niet ontbreken in de boekenkast van de ware Agent 327 fan. WG.