Ze Jacky touch 2 Doel Quattro

Ze Jacky Touch is een humorreeks (hoe kan het ook anders bij strip2000) waarin de auto centraal staat. Jacky en zijn kornuiten zijn gek van alles als er maar vier willen onder staan en het een brullende motor heeft. Dit gaat over Jackys trots: een gepimpte citroën AX, over echte racewagens tot de klassieke renault R5, zolang de auto’s maar een ziel hebben en dus veel lawaai kunnen maken. Daarnaast volgen ze ook anti-slip cursus of leven ze zich uit op hun playstations. Alles draait rond motoren en snelheid! Zo wil Jacky wel een dagje uit met zijn vriendin, maar dan gaan ze shoppen bij auto+, pikken ze een filmpje mee in de drive-in en gaan ze ook uit eten via de drive in van Mc Donalds!

Sti speelt hier de rol van scenarist. We kennen hem al van zijn samenwerking met Tom Carbon tekenaar Cromheecke. Hun reeks godvrrgten eiland verscheen ook al bij strip2000. Leuk is de manier hoe beide heren elkaar leerden kennen. Ze maakten beiden promotie voor hun reeksen (het nog onvertaalde Tony Rabbit) en Plunk in een groot pak op een stripfestival en raakten zo met elkaar aan de praat. Hun gevoel van humor past ook goed bij elkaar.

Pau, de tekenaar, kennen dan weer als de maker van de reeks Atlas en Axis, waarvan er helaas nog maar 2 delen verschenen in het Nederlands. Hij heeft een typische stijl. Zijn figuren lijken wat op Blutch uit de Blauwbloezen en zijn dus erg karikaturaal. Zijn auto’s zijn erg realistisch en meestal in een dikke lijn aangezet. Beide heren laten ook de hoofdfiguren van hun reeksen figureren als vliegers tijdens een wedstrijd!

De humor die Sti nu serveert is minder absurd dan we hem kennen. Maar knap dat hij een humorstrip over auto’s kan vullen met grappen die ook niet voor liefhebbers van motorgebrul en spoilers grappig zijn!