Fables (Lion) 6 Boek 6

Voor wie Fables niet kent: de intro op de achtercover zegt alles wat u moet weten.
“Stel je voor dat alle personages uit de bekendste sprookjes en vertellingen ter wereld, echt waren en in ons midden woonden, met al hun kenmerkende eigenschappen. Hoe zouden ze omgaan met het leven in onze alledaagse, niet-magische werkelijkheid?” Het antwoord op deze vraag vind je in Fables!
Het eerste deel van deze luxe-editie vertelt het verhaal van 2 uit hout gesneden poppen, kinderen van Geppetto. De relatie van de houten figuren tegenover levende vleselijke wezens wordt uit de doeken gedaan en blijkt -bij sommigen althans- erg duaal. De meesten staan afkerig tegenover de beperkingen van wezens van vlees en bloed en raken ook wel een aantal héél treffende pijnpunten aan. Anderzijds zijn er natuurlijk de verboden vruchten….
Een tweede verhaal gaat over de zoektocht naar Bigby Wolf die wel van de aardbodem lijkt verdwenen. Aan Mowgli om hem terug te vinden. Maar dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan…
Verder krijgen we in dit boek ook nog een sprookjeshuwelijk voorgeschoteld en wordt er toenadering gezocht tussen Fabletown en de Wolkenlanden. Maar ook dat laatste is iets wat moeilijker is dan het lijkt. Al was het maar omdat we in sprookjesland vertoeven en niets loopt zoals in de humanenwereld.
We zijn allemaal groot geworden met sprookjes en veel van die vertellingen zijn ook reeds in een of andere vorm verschenen op het witte doek of kleine scherm. Versies voor kinderen, maar ook versies voor volwassenen (zonder de XXX-gequoteerde zaken te vermelden). Het samen plaatsen van de figuren uit verschillende sprookjes is ook reeds gedaan, met bekendste voorbeeld misschien wel de Shrek-reeks. Auteur Willingham geeft dit echter een nieuwe dimensie en voorziet een hoofdrol voor heel diverse figuren uit heel diverse vertellingen. Hij slaagt er ook erg mooi in om alle elementen uit sprookjes van bij ons of uit bv. het Oosten te laten samensmelten. Fantasie-figuren, magie, een andere dimensie,...: het vloeit allemaal samen in een coherent geheel dat erg aantrekkelijk oogt. Bepaalde verhaallijnen lopen door, andere delen vertellen een afgerond verhaal, maar alles past bij elkaar. Een bijzonder knappe prestatie!
Dit zesde boek bundelt issues 46 tot 51 en staat weer garant voor meer dan 220 bladzijden leesplezier. Na in totaal meer dan 1200 bladzijden lectuur blijft deze reeks verfrissend en aantrekkelijk. Vervelen doet het nooit en dat komt onder meer doordat het universum van sprookjes zo ontzettend uitgebreid is. Ondanks dat de auteur regelmatig terugvalt op dezelfde personages, kan hij ook telkens andere figuren en elementen introduceren die het geheel een originele wending geven en zorgen voor vernieuwing. Toch blijft het vooral de originele insteek van de auteur die keer op keer verwondering oproept. Ook dit zesde deel heeft nog niets aan originaliteit of spankracht ingeboet!

Besluit: Een sprookjesachtige reeks, op alle gebied! Voor minder dan €25 krijg je een prachtig uitgegeven boek met héél wat boeiend leesvoer!