De reis van de vaders, De exodus volgens Yona 1 De afkomst

De eeuwige knorpot uit 'De Reis van de vaders', net diegene die ik het liefst had in die reeks, krijgt hier plaats om zijn eigen verhaal te vertellen. Natuurlijk doet hij dat niet uit de goedheid van zijn hart, maar omdat de omstandigheden hem er toe dwingen. Dat zorgt er meteen ook voor dat hij zijn best doet om de meest onmogelijke persoon uit te hangen. Zo zie ik Jonas graag.

Maar eigenlijk is hij maar de intro voor we tot het hoofdmenu overgaan, met name naar één van zijn voorvaderen, die in tegenstelling tot wat Jonas dacht, niet Joods blijkt te zijn, maar Egyptisch. Het is onmogelijk te ontkennen dat ze familie zijn, daar deze chagrijnige man geen haar beter is dan Jonas. Geweldig toch, 2 van deze kalibers voor de prijs van één.

Iedereen die een beetje vlug van begrip is en goed tussen de lijnen kan lezen, heeft Egyptisch zien staan. Ja hoor, we zijn in de tijd aangekomen waar Mozes zijn volk uit de handen van de Egyptenaren wil krijgen. De goddelijke plagen en de exodus zijn onderweg. Met andere woorden we krijgen deze oude Bijbelse verhalen in een prachtig humoristisch kleedje, ik hou er van.

De karikaturale stijl om de personages te tekenen blijft gewoon werken. Het was al goed bij De reis van de vaders en het is hier niet anders. Deze tronies spreken boekdelen en zorgen er tevens voor dat de glimlach niet van mijn gezicht verdwijnt.

In het kort: uiterst aangenaam tijdverdrijf.